Avundssjuka?

Lidköping vill att lärarna skall jobba 40 tim/vecka och vara mer tillgängliga för övrig skolpersonal o.s.v. Det är en självklarhet skriver Johnny Fröjd att arbetsgivaren bestämmer arbetstiden och det är dags att kommun och landstingsförbundet sätter ner foten. Jag frågar mig varför det är just bara lärarna som pekas ut om det är "förmånliga" arbetstider man vill ändra på. Varför inte schemalägga läkarna? Gör ett 5- skiftsschema så kanske köerna i vården försvinner. Varför har statsanställda längre semestrar o.s.v. o.s.v. Eller varför får en av landstinget anställd läkare ha privatpraktik vid sidan av sitt ordinarie arbete, en kollektivanställd inom exempelvis industrin får inte ha konkurrerande verksamhet.
Jag tycker det är synd att det blivit lite av häxjakt mot lärarna och deras arbetsvillkor. Samtidigt brukar det ju ses som att ett villkor som rått under lång tid är att betrakta som ett avtal. Vet inte hur man tänkt i kommunen om lärarna skall arbeta längre tid för samma lön eller om lönen samtidigt ökar som arbetstiden förlängs men jag hoppas att kommunen inte gör det till en prestigefråga för det brukar inte gagna någon. Det rimmar lite illa iallafall när en socialdemokratisk arbetsgivare går till attack på en socialdemokratisk löntagarrepresentant.
Jag är lite avundssjuk på lärarnas sommarlov men i positiv bemärkelse. De är väl värda sitt sommarlov och hade jag velat ha det så så kunde jag ju utbildat mig till lärare också. Nu får jag njuta av allt de lär våra barn istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0