Vår nya landshövding.

- Den nya integrationsfrågan är viktig

Lars Bäckström.
Flamman grattar

...Lars Bäckström (v) till det nya uppdraget som landshövding i Västra Götaland.

Vad gör en landshövding egentligen?
- En landshövding är ju chef för Länsstyrelsen. Den har ett stort samordningsansvar. Det handlar om planering av miljömål, bostadsplanering, tillsyn av social verksamhet. Alkoholpolitik, trafikfrågor, naturvård och jordbruk, fiske och vattenvård. Dessutom integration, sedan integrationsverket lades ned. Och aktivering av jämställdhetspolitiken.

Vad vill du göra som landshövding?
- Det är inte jag som ska sätta min personliga prägel på länsstyrelsen. Jag ska se till länets behov. Då är naturligtvis vissa frågor särskilt angelägna, som klimatfrågan. Även den nya frågan med integrationspolitiken - se till att Sverige ger skydd åt skyddsbehövande, och att de kommer in i samhället och i arbetslivet. En annan viktig fråga är äldreomsorgen. Sverige är ett välfärdssamhälle och vi måste se till så människor som levt många decennier får ett bra liv.

Vad gör dig lämplig för uppdraget?
- Man bör undvika att beskriva sina egna fel och förtjänster. Men som gruppledare i riksdagen får man inblick i alla politiska frågor. Dessutom har jag arbetat med revision i Riksdagens revisorer, i Post- och telestyrelsen och i Skatteverket. Så jag har brett erfarenhetsområde.

Kritiker inom vänsterpartiet har tyckt att du står för långt till höger. Har de fått vatten på sin kvarn när du får ett sådant här utnämnande av borgerliga regeringen?
- Det finns alltid kritiker, inom alla partier, av personer med centrala uppdrag. Det tillhör debatten i ett politiskt parti. Men jag upplever att mitt arbete inom riksdagsgruppen fungerade väl.

Lena Malmberg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0