Ett klokt beslut av regionen.

Västra Götalandsregionen avvisar nu arvodesberedningens förslag till regionrådens lönehöjningar med 12,2%. Ett klokt men också nödvändigt beslut om trovärdigheten för de politiskt valda representanterna i någon mån skall finnas kvar. Det var ju S,M,FP och C i arvodesberedningen som ville ha denna höjning. Eftersom S var för höjningen sände jag e-mail till 40st representanter för dem i regionfullmäktige och även till partiet. Nu vet jag inte om detta hade någon som helst betydelse i sammanhanget men man vet ju aldrig, ngn droppe skall vara den som får bägaren att rinna över. Hur som helst är det bra att fullmäktige gruppen besinnade sig till ett bra beslut men jag undrar ändå vad som hänt om inte krisen slagit till och därtill alla varsel som nu drabbat regionen.

Här kommer mailet:

Hej,

med anledning av att S säger ja till att höja regionrådens löner med 12,2% och därmed arvodena med 10% vill jag ställa några frågor till dig som ledamot i Västra Götalands regionen.


Sjuksköterskorna strejkade för att få 4% i höjd lön och nu säger ni ja till att höja regionrådens löner med 12,2%. Oavsett er motivering om att andra regioner har mer (det finns säkert de som har mindre också)


Hur får ni detta att gå ihop med er politik när ni säger att ni vill minska klyftorna i samhället?


Vad innebär egentligen ordet solidaritet för dig när man tar i beaktande att denna höjning i kronor och ören är att jämföra med våra sämst ställda pensionärers pensioner?


Är regionråden verkligen i behov av denna höjning?


Jag skrev en artikel i Lidköpingsnytt.nu angående denna höjning men har inte fått någon kommentar från någon berörd, därav detta mail. Här får ni en länk till artikeln, http://www.lidkopingsnytt.nu/2008/09/17/debatt-ar-det-av-solidaritet-som-regionpolitikers-loner-hojs/


Jag avser att publicera era ev. svar där tillsammans med detta mail. /slut.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0