Common sense, again!

Återigen har det hänt. Min trettioåriga arbetskamrat blev nekad att köpa snus och i samma butik som för några dagar sedan. (Har nu fått reda på att han tappat sin legitimation.)
Denna gång sade kassörskan att hon såg att han var ca 25 år (han är 30) men frågar ändå efter legitimation och den kan han då inte visa av naturliga skäl.
Men om man ser att en person är klart äldre än den lagstadgade minimiåldern så varför frågar man då efter legitimation? För mig som lekman förefaller det vara mot allt sunt förnuft, annat än att man vill reta sina kunder och få dem att gå till grannbutiken vilket skedde i detta fall. Grannbutiken fick då sälja både snus och cigaretter. Får nog drista mig till att fråga i butiken nästa gång vilka direktiv de har att följa och om det verkligen är meningen att man skall följa dem trots att det sunda förnuftet borde säga något annat.


Kommentarer
Postat av: Ronny

Ja du Ove, detta är det svenskaste av svenskt paragrafrytteri. Använda sunt förnuft och fatta egna beslut är inte tillåtet längre, butikschefen har talat om för kassapersonalen vad som gäller punkt slut. Har för mig att en Coop-handlare i Norrland nekade en 72-åring att köpa öl, han hade inte heller leg. med sig. Antagligen såg han ut som sjutton!

2009-01-26 @ 18:35:13
URL: http://ronson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0