Ingo!

10 minuter före midnatt somnade "vår" Champ in. Ingo har fått frid. Mitt minne av Ingo, förutom via media, är när min morbror berättade för mig att de var på Ullevi för att se Ingo mot Eddie Machen. Han berättade att de inte hann in och sätta sig innan matchen redan var över. Boxningshysterin varade ju sedan under hela sextiotalet och jag minns som liten ett gäng amerikanska proffsboxare vid stadshotellet i Lidköping där vi unga trängdes för att få autografer. Jag tror att Floyd var med i det gänget. Själv fick jag en autograf av en annan boxare dock (vilken jag tyvärr inte minns namnet på) skriven på armen vilken inte tvättades på ett bra tag därefter, allt för att hålla bläcket synligt så länge som möjligt.

Fakta: Ingemar Johansson

Född: Den 22 september 1932 i Göteborg, som barn nummer två till byggnadsarbetaren Jens Johansson och hans hustru Ebba. Avled fredagen den 30 januari 2009 vid 76 års ålder.

Smeknamn: "Ingo".

En av de stora: När förra århundradets bästa svenska idrottsman röstades fram i samband med millennieskiftet kom han trea efter Björn Borg och Ingemar Stenmark.

Övrigt: Johansson diskades för passivitet i OS-finalen i Helsingfors 1952 och fråntogs sin silvermedalj. Det tog 30 år innan det upptäcktes att OS-reglerna inte tillåter att en idrottare berövas sin medalj på det sättet.

Som amatör: "Ingo" var bara 15 år när han gjorde sin första boxningsmatch och vann som amatör 60 av 71 matcher.

Proffskarriären: "Ingo" gick sin första match som proffs i december 1952 och hann med 28 matcher fram till 1963. Han vann 26 matcher och förlorade två. Johansson blev Europamästare 1956 och 1962 och vann VM-titeln 26 juni 1959 sedan han knockat Floyd Patterson i tredje ronden på Yankee Stadium i New York. Patterson tog dock tillbaka titeln 1960 och vann även den tredje matchen 1961.

Källa: GP


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0