Distriktsträff i Vara.

Idag var det alltså distriktsträff i Vara med Jörn Svensson som huvudattraktion. Jörn drog igång efter lunchen och det var mycket intressant. Han började med att konstatera att även denna borgerliga regering har "lyckats" med att driva oss in i ett budgetunderskott. Fälldin var ju den förste och efter det så har alla borgerliga regeringar åstadkommit samma sak, ingen slump alltså.
Sedan var det en hel del ang. EU och dess odemokratiska uppbyggnad, långt från den parlamentariska demokrati vi är vana vid här hemma i Svedala. Han fortsatte med att utveckla sina tankar om EU och även EU´s förhållande till NATO och USA.
Efter EU var det dags att ta upp krisen och dess verkningar. Krisen betalas av arbetare o tjänstemän medan bankerna får stöttning och klarar sig undan i vanlig ordning, trots att det är de som i högsta grad har varit med och orsakat krisen. Också en del tankar om åtgärder för att minska risken för liknande kriser i framtiden fördes fram.
Slutligen så var ordet fritt för frågor och tankar med kommentarer och synpunkter från Jörn.

Jag måste säga att det var verkligen intressant att höra på Jörn och hans tankar om verkligheten vi lever i. Det har nog aldrig hänt mig tidigare att jag lyssnat på en föredragare och varit så överens med denne på precis varenda punkt. Men nu har det alltså det. Jag kan inte komma på en enda detalj där jag skulle kunna säga att jag inte håller med. Något som ju gör denna eftermiddag än mer minnesvärd.

Synd bara att jag missade förmiddagens diskussioner om idrotten och de minskade stöttningarna från stat och region (så kan det bli när man jobbat natt). Dessa diskussioner hade tydligen varit omfattande och kritiska. C.M Bengtegård har ju i veckan redovisat och riktat kritik i medierna ang. regionens minskade stöd till Sisu från 6 till 2 miljoner. Var och hur skall det sluta?


Jörn Svensson. Lysande!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0