Demokrati skall inte skyddas med odemokratiska metoder!

Ingen i landet kunde väl undgå det faktum att det nasistiska Svenskarnas Parti vann ett mandat i Grästorps kommun i valet. Många har med all rätt förfasat sig över detta faktum och många spaltmeter har skrivits i allehanda olika medier.
Nu verkar det som om man försöker utesluta Partiets representant ur Grästorps fullmäktige eftersom Skatteverket tydligen gjort en utredning som kommit fram till att denne representant varit bosatt i Vargön med sin familj men varit mantalsskriven i Grästorp. Detta är ett mycket olyckligt grepp (övergrepp?) tycker jag, oavsett vad man tycker om deras politiska agenda (om det nu finns någon).
Vilka regler gäller egentligen? Så som jag uppfattat det så kan man inte väljas in i en kommun man inte är mantalsskriven i, eller rättare sagt så måste man vara mantalsskriven i den kommun man väljs in i. Orsaken är väl att det är i den kommunen man betalar skatt.
Gäller inte dessa regler längre så skulle jag personligen gärna vilja veta vad som gäller istället? Tycker att hela denna historia liknar den som Sverigedemokraterna höll på att råka ut för i Riksdagen när borgarna ville förändra antalet ledamöter i utskotten för att SD inte skulle kunna få ngn plats där. Något som Lars Ohly direkt påpekade var oacceptabelt ur demokratisk synpunkt.
Men det som nu håller på att hända är nog trots allt ett steg värre. Som jag ser det (utifrån den information jag har) så är det ju ett direkt övergrepp på de demokratiska spelreglerna. Då hade det varit renhårigare att förbjuda partiet att överhuvudtaget ställa upp i valet med hänvisning till att partiets agenda inte överensstämmer med de demokratiska spelreglerna. Det hade jag köpt. Men att i efterhand med manipulativa metoder själva åsidosätta demokratin kan aldrig var rätt. Det är väl trots allt demokratin man skall värna om?

Man skall inte skicka dubbla budskap till folket!


Kommentarer
Postat av: R

Nazistiska stavas med ett Z. Men å andra sidan så tycker jag inte att du ska kalla SvP för nazistiska heller. Vi har faktiskt ett politiskt program som du kan läsa på hemsidan.



Men jag håller med dig om att att skatteverket har gjort fel. Daniel Höglund bor i Grästorp och hälsar ibland på sin familj som bor i grannkommunen. Ibland hälsar de på honom i Grästorp också men skatteverket verkar konstigt nog inte vilja ändra på deras adress för det.



Mitt blogginlägg om deras beslut.

http://enannandelavsmedby.blogspot.com/2010/11/ett-politiskt-beslut-av-skatteverket.html

2010-11-25 @ 16:33:40
URL: http://enannandelavsmedby.blogspot.com
Postat av: G

Tycker det inte är något att vara kritisk mot. Det är väl självklart att lagarna om att du ska vara bosatt där du är mantalsskriven ska gälla. Inget att dalta med för att de tillhör en politisk minoritet

2010-11-25 @ 20:12:34
Postat av: Oven

Tyvärr G så lever ju inte ens riksdagsledamöterna upp till detta. Exempelvis Göran Persson skrev sig i Malmö och lyfte pengar för detta trots att han bodde i Stockholm. Moderaten Gunilla Karlsson skrev sig hos sin mor i Östergötland trots att hon bodde och arbetade i Stockholm och riksdagen. Listan kan göras lång. Jag tycker inte att demokratin skall försvaras med odemokratiska metoder. Om du tänker ett steg längre så vad är det som skall stå under luppen nästa gång? Då kanske det är något som du gillar och då inser du nog felaktigheten nu också.

Som jag skrev så skulle man i så fall verkat för att de inte skulle fått ställa upp i valet. Nu är det ju också ett antal väljare som blir diskvalificerade utan att få chansen att lägga sin röst någon annanstans.

2010-11-25 @ 23:26:44
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0