G-I (S), administratören/förvaltaren. avslutande del.

Tack för svaret Gert-Inge men jag skulle uppskatta om du svarade offentligt och gärna betade av en fråga i taget istället för detta sammansatta.
Du hänvisar till Stockholm och Skåne i ditt svar och att de har än högre löneläge. Varför hänvisar du inte till de landsting likaväl där lönen är lägre?
Du pekar också på organisationens storlek om omsättning och anger detta som ett skäl till den höga lönen.
Vet du vad AB Sverige har för omsättning och hur många anställda som lyder under statsministern? Han har då ca 40 000 kronor lägre lön än vad ni nu ger regiondirektören.
Tror du förresten att detta påverkar skattemoralen positivt hos alla småföretagare och löntagare som kämpar dagligen för att få sin tillvaro att fungera?
Men om det nu är flera som varit med och gjort denna anställning så kan ni väl som grupp besvara var och en av mina frågor offentligt hos Lidköpingsnytt. För ni kan väl stå för ert handlande även i offentligheten?

Mvh
Ove Nordström (V)

 

Hej Ove !

 

Du har fått ett svar och det svaret står jag för.

Dina frågor är mer av påståenden och och mer av värderingskaraktär och det tycker jag att jag svarade på och i mångt och mycket har vi samma grundinställning men detta är verkligheten så som den ser ut när det gäller lönesättningar.

 

Hälsningar

Gert-Inge



Att inte våga stå för och kunna motivera ett beslut offentligt lämnar mycket i övrigt att önska Gert-Inge, tyvärr.
Sen har jag inte heller ifrågasatt personen eller personens kompetens, enbart lönen.
Du konstaterar hela tiden att det är så här det ser ut, men som politiker måste du väl ändå ha en ambition om hur du vill att det skall se ut istället och då försöka påverka besluten i den riktningen. Annars är du ju enbart förvaltare / administratör och då lär du inte åstadkomma några förändringar av samhällsinriktningen.
Kan bara beklaga att du accepterar ökande klyftor i samhället så lättvindigt trots att er partiledning säger vilja uppnå motsatsen.
Men jag får väl använda de svar du nu gett och själv publicera en ny artikel.
Mvh
Ove Nordström (V)

 


Efter detta så svarade inte regionrådet Gert-Inge Andersson (S) mer, tyvärr. Detta får mig osökt att tänka tillbaka ett par år i tiden då S och Alliansen ville höja regionrådens löner med 12% samtidigt som vi i IF Metall fick 0,7% i påslag. Då tillskrev jag samtliga S ledamöter i regionen och erhöll 2 svar. I det ena så menade avsändaren att höjningen var motiverad eftersom regionrådet (då Roland Andersson S) ständigt skulle vara tillgänglig. Den tillgängligheten visade Roland Andersson genom att aldrig besvara mina mail. Dock drogs höjningen då tillbaka, men genomfördes istället inför valet 2010.

Gert-Inge behagade iallafall svara 2 ggr innan hans tillgänglighet fått nog. Men att som politiker enbart konstatera att det är marknaden som bestämmer och så här det ser ut, utan att ha någon egen ambition eller vilja att förändra får mig osökt att associera till en vanlig administartör/förvaltare. Tydligen är Gert-Inge Andersson nöjd med att enbart administrera regionen utifrån vad marknaden bestämmer och helt lägga alla ev. politiska ambitioner åt sidan. Därför kallar jag honom också administratör/förvaltare i min rubriksättning.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0