Bra eller anu(s)?

De uttryckte ju sig så Filip o Fredrik. Frågan kom upp i skallen när jag läste en artikel i Mål o Medel om Lena Sommestad (S). Lena är definitivt en av de sossar jag tycker bra om. Hon pekar också på många fakta och brister inom den nuvarande socialdemokratin som behöver rättas till. Det var synd att frågan om partiledarskapet inom S löstes på ett så kuppartat sätt. Jag tror att S hade stigit som en raket med Lena Sommestad vid rodret. Framförallt så tror jag att hon med sina faktakunskaper hade gjort mos av Reinfeldt i debatterna, något som Juholt aldrig kommer att lyckas med.
Det räcker nästan att läsa rubriken på artikeln för att förstå andemeningen, "Miljöpolitik och välfärd går hand i hand."
Tyvärr så lär väl inte Lena heller kunna efterträda Juholt om han blir kvar ett antal år som partiordförande. Men hon är ju aktuell som ordförande för det socialdemokratiska kvinnoförbundet och jag hoppas verkligen de inser värdet av att få in äkta kunskap för att plocka ner borgarna med och inte faller till föga för ytterligare en kuppartad valprocedur där populismen får företräde framför kunskapsbaserad faktapolitik! Låt oss sen hoppas att även Juholt inser värdet av denna kunskap och ger Lena en framträdande roll i deras parti!
Detta är ju också något som visar på vilka brister Miljöpartiet har idag. De bygger ju helt på ett miljöförtroende men tappar allt som oftast bort sig i välfärdspolitiken och därmed går ju en del av miljöpolitiken också förlorad. Slutsatsen blir ju kort och gott att milöpolitik inte är förenlig med borgerlig orättvisepolitik på något sätt. Eller omvänt, det krävs en riktig vänsterpolitik för att lyckas även med miljöpolitiken!
Därför är det också bra att V har kvar sin ståndpunkt ang. EU som ju är ett marknadsekonomiskt experiment där marknaden alltid sätts före individen. Något som definitivt hämmar miljöpolitiken. Vill man att de med lägre inkomster skall ha råd med miljöskatter så måste också fördelningspolitiken ändras till deras förmån. Annars får man aldrig någon acceptans för politiken.
Detta har även jag hävdat tidigare och jag lade en motion om bränsleskatterna till den förra partikongressen. Tyvärr vann den inget gehör då, så även vi Vänsterpartister har nog en del att tänka till om! Det vore ju skam om en sosse förekommer oss på vår egen hemmaplan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0