Myglet kring SAAB!

Efter alliansregeringens katastrofala tafatthet redan från Saab-krisens början så verkar det som att hela affären nu fått mygelkaraktär. Häromveckan kom det uppgifter från Trollhättans kommun att kinesiska Youngman skulle vara ute ur bilden när det gällde att köpa Saabs konkursbo. Dessa uppgifter togs sedan tillbaka. Varför och varifrån dessa uppgifter skulle ha kommit kan man ju verkligen undra?
I går kom det ytterligare ett rykte som sa att det nystartade elbilskonsortiet Nevs skulle vara den slutliga köparen. Konkursförvaltarna är dock förtegna.
För mig luktar alltihop mygel lång väg! Min personliga uppfattning är att konkursförvaltarna spelar under täcket med elbilskonsortiet och man kan tänka sig att det förekommer löften om framtida förmåner i det fördolda på ett eller annat sätt för alla som hjälper till att sprida rykten till konsortiets fromma.
Det är ju ganska enkelt att konstatera att detta elbilskonsortie aldrig skulle kunna få någon volymförsäljning med sin affärsidé. Man kan ju bara fråga sig var och hur de eventuella köparna skulle "tanka" (fylla på energi). Det finns ju ingen färdig infrastruktur precis.
Att Youngman enkelt skulle kunna få volymförsäljning behöver man ju inte tvivla på, det är ju bara att se på Volvos utveckling efter det kinesiska övertagandet. Youngman har ju också presenterat en hållbar affärsidé även utan GMś godkännande ang. vissa licenser. Så man undrar verkligen vad konkursförvaltarna sysslar med?
Jag tror att det kommer att behövas ett regeringsingripande å det snaraste och att dessa konkursförvaltare verkligen synas i sömmarna. Men detta kommer säkert nu när regeringen äntligen fattat att Kina ville satsa 9 miljarder euro i Sverige och inte i europa som de trodde när kineserna var på besök här i våras. För även om alliansregeringen inte förstår sig på det där med pengar så kryper de ju gärna för dem!
Allt annat än att Youngman tar över Saab lär nog vara en definitiv spik i Saabkistan! Tillåts nu konkursförvaltarnas arbete leda till ytterligare ett debacle så lär inte varumärket Saab ha något värde kvar sedan och det är detta varumärkesvärde kineserna vill ha och behöver för att lyckas med sin bilsatsning. Saab hade ju för övrigt redan en i stort sett färdig elbil så varför inte låta de kapitalstarka kineserna få färdigställa det arbetet? De satsar ju långt mer på förnyelsebart än vad Sverige någon gång kommer att göra, iaf under alliansledning!
Jag hoppas och tror att regeringen kommer att styra upp arbetet kring Saab nu, även om det blir under täcket för att rädda ansiktet på de inblandade aktörerna. Det var troligen också därför den kinesiska satsningen på svensk företagsamhet kom till över huvudtaget. Lite som i vapenaffärer, motköp! Så för mig vore det synnerligen förvånande om det inte skulle stå klart med ett Youngmanköp före midsommar!

För bra för att likvideras av oseriösa konkursförvaltare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0