Bensinpriset steg på kvinnodagen.

Ja bensinpriset har idag nått nya rekordnivåer. Förvånande tycker jag då man i radion igår sa att världsmarknadsprsiset på råolja sänkts. Märkligt?
Några ytterligare drivmedelsskatter behövs knappast heller med dagens redan höga priser. Staten tjänar ju ändå en del genom momsen.
Jag har tidigare motionerat om att det inte är hållbart med dessa ständiga drivmedelsskattehöjningar då det alltid drabbar de sämst bemedlade värst. Inför ett förbud för försäljning av fossilbränsledrivna bilar efter 2020 och håll drivmedelspriserna nere. Då får man fart på biltillverkarna att ta fram alternativ också. Troligen finns dessa redan men den mäktiga oljelobbyns makt tycks oinskränkt.
Samhället tjänar heller inget på att folk blir mindre rörliga, snarare leder det till en viss stagnation. Det känns frustrerande.

Att drivmedelspriset når rekordhöjder på Internationella kvinnodagen har ju naturligtvis inget som helst samband Men det tar en del mediautrymme från kvinnodagen. I TV fick socialjourerna kritik för sitt sätt att hantera hjälpsökande kvinnor. Kanske det vore enklare att helt enkelt låsa in de idioter som utgör hotet istället för att kritisera socialjourerna? Ge dem sedan psykhjälp och placera dem långt från de drabbade kvinnorna. Det är helt obegripligt hur ngn kan ge sig på sina nära och kära!

Älska kvinnan!


Kommentarer
Postat av: Jan Wiklund

Det var fel. Drivmedelsskatten är fördelningspolitiskt neutral, enligt forskning från Göteborgs universitet, se http://www.supermiljobloggen.se/2011/11/bensinskatten-fordelningspolitiskt.html



Gissningsvis beror det på att rika människor kör mer bil än fattiga människor.

2012-03-09 @ 13:16:32
URL: http://gemensam.wordpress.com
Postat av: Ove Nordström

Missade du Mikael Anderssons utmärkta kommentar till artikeln du länkade till Jan?

Jag citerar den här:

"Det är verkligen farligt att göra statistik av socialpolitik. Visst är det så att de allra fattigaste inte har bil, och bor man i en stad så kanske man inte har bil även om man inte är bland de allra fattigaste.



Men någonstans i skalan fattig-rik så finns gränsen där människor skulle behöva göra sig av med bilen om bensinen blev dyrare. Jag känner själv till ett exempel på en mamma som bodde utanför ett litet samhälle med väldigt dåliga bussförbindelser, hon var ensamstående med 3 barn och jobbade olika skift på hemtjänsten. Utan bil skulle hon inte kunna ha det jobbet, och om bensinskatten skulle höjas mer skulle hon antagligen inte kunna ha bil.



Visst skulle en höjning av bensinskatten drabba de rikaste mest(de kör väl mest), men å andra sidan så skulle de rikaste bry sig minst. De som skulle köra mindre är de från gränsen jag talade om och upp en bit, alltså skulle det i praktiken drabba den fattigare halvan av Sverige, och den halva som bor på landet, hårdast. Socialpolitik är inte statistik, det är människor.



Dessutom är jag säker på att man kan åstadkomma resultat utan att bara höja skatten, lägg ut fordonsskatten på bensinen istället så tror jag att vi kan nå goda resultat utan att höja totalutgifterna för människorna."



Kan bara säga att jag instämmer helt!

2012-03-09 @ 20:51:24
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0