Göteborg, även i mitt hjärta nu!

Idag har jag varit en heldag i Göteborg. Tog en två timmar lång promenad med vovven och blev ganska såld på staden faktiskt. Tidigare har jag mest förknippat Gbg med Liseberg, Ikea och en hel del fula fasader. Detta ändrade sig helt denna dag.
Vem hade kunnat tro att man kunde promenera genom en storstad och göra det i naturen? Ja inte jag iaf.
Idag började jag min promenad i Vitsippsdalen vid Botaniska, vidare över till Slottskogen för att nå målet i majorna. Det var en fantastisk upplevelse. Inte blev den sämre när jag nedanför majornas gamla vattentorn helt plötsligt fann mig betraktad av en helt orädd råbock som stod och lyssnade lite förstrött till de dagisbarn som härjade runt ca 100m därifrån.
Målet i majorna var denna dag Gatenhjelmska kulturreservatet och då framförallt Pölgatan (tid. Ölvägen). Detta p.g.a en gammal akvarell jag har av husen där.
Får försöka förmedla min positiva känsla från denna dag med lite mobilbilder nedan. För de historiskt intresserade kan jag rekommendera Föreningen Gamla Majgrabbar:s sida.

Vitsippsdalen

Slottsskogen.

Ett gäng nyblivna mammor tränade under instruktör. Bra initiativ!

Trädskulptur (typ den man kan se på Esplanaden i Lidköping) med Gatenhjelmska i bakgrunden.

Men några vackra stadsvyer blev det trots allt också.

 


Kommentarer
Postat av: Ronny

Suveränt fångat Ove, både i text och bild. Göteborg på våren är en upplevelse av högsta klass. Att promenera omkring i Majorna ger en dos historisk arbetarkultur som räcker för ett helt liv.

Slottsskogen är en lisa för själen, så fantastisk mitt i storsta´n. Grattis till en kanondag vad jag förstår.

2012-05-09 @ 19:06:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0