En alldeles UNDERBAR kommentar!

Idag fick jag den hittills längsta och mest fantastiska kommentaren här på bloggen hittills! Eftersom personen ifråga som sänt den tillhör ett annat parti så publicerar jag den istället som ett blogginlägg och med personens anonymitet garanterad. Men tala om kreativ person som verkligen vill åstadkomma något positivt för Götene, för kommentaren handlar ju om Medeltidens Värld. Tänk att folk skall behöva känna sig bekymrade för att föra fram sina idéer. Men det visar också hur lågt i tak det varit i denna fråga genom hela resan. Har ingen i det politiska etablissemanget försökt ta till sig något utanför fullmäktigesalens väggar?
Hur som helst så gav iaf denna kommentar mig en härlig känsla om att detta kan leda till något bra i slutändan. men då måste de odemokratiska krafter försvinna som verkligen skapat ett helt låst klimat demokratiskt i de belutande församlingarna. Demokrati= Folkstyre! Tack sign. XX för detta fantastiska inlägg i denna så infekterade fråga!
 
Hej!

Jag hittar ingen lokal hemsida för Vänsterpartiet, Götene. Är ni del av Lidköpingsgrenen?
Jag har tankar om Medeltidens Värld, men jag är tveksam till att en utomstående privatpersons tankar skulle kunna ta sig fram till beslutsfattarnas agende, då dom förefaller redan ha bestämda planer, med förbestämda (och hemliga) reservplaner. Det förefaller mig mer rimligt att legitimiteten hos ett konkurrerande parti väger tyngre, och då jag läste (i Götene Tidning) att Vänsterpartiet vill ha M.V. som en öppen park, så känns det närmare mina egna tankar än de förslag jag hört från övriga partier.

Jag har ingen som helst politisk erfarenhet, tillika saknar jag erfarenhet att ens kunna bedöma rimligheten hos mitt egna förslag, men rent teoretiskt tycks det mig förefalla möjligt.

Här är vad jag knåpat ihop sedan TV-sändningen...

Kan man anpassa några av husen för året-runt-standard?
Bibehålla exteriörerna, men isolera och installera värmekälla,
typ luftvärmepump(ar).

Hus kan då användas för scouter, fritidsgårdar o.d., samt hyras ut för konferenser.
Köttex, på gångavstånd, har catering som tjänst - så mat kan enkelt lösas.

Om man tar bort hoppborgarna så behöver man inte lägga energi på dom,
och mycket oväsen försvinner.

Arenan är väl fullt funktionabel för både musikarrangemang
samt en del andra sorters jippon?

En ansvarsfull heltid samt 2 sommarjobbande halvtidare kan räcka för
att bemanna inträdeskassan samt övervaka området som bara behöver vara
sjön samt de lekdelar som inte kräver någon aktiv kostnad, typ dödskallen...
sandlekplatsen o.s.v..

Några gungor o.d. skulle kunna förbättra upplevelsen.

5 dagar i veckan, 10-16, skulle "Sveriges mest påkostade lekplats" kunna vara öppen (under sommaren),
vilket skulle lämna tid för de 3 anställda att sköta uppsnyggning, gräsklippning o.d..

Exempel på prislista: 10 kr/vuxen, 30 kr/barn-minst 60 barn (samt föräldrar)/dag
kan räcka för att täcka lönerna (och avgifter) för 1 heltid och 2 halvtid (?) (och det utan att
räkna in att dessa anställda betalar skatt till kommunen)

Helger så kan parken hyras ut för X antal hundralappar (+ deposition) för exempelvis barnkalas,
och skulle kunna delas upp i middagspaus respektive kvällspass.
Bröllop borde kunna fungera också, då det finns lokaler för fest, arena för större underhållning
samt avdelning för barnen att roa sig.

Som kommun så vill jag tro att det inte borde behöva bli så dyrt att kontakta gymnasium i närområdet
för att fråga vad det skulle kosta att låta studerande från måleriutbildning, snickeri, rörmokeri o.d.,
regelbundet underhålla och se över byggnationerna. Många passande tillfällen under skolterminerna då
parken nog enbart har öppet på helger/kvällar.

Om jag förstod det rätt så var det hundratusentals kronor som gick åt enbart för gräsklippning(?)
Anställ ytterligare en person, och införskaffa nödvändig utrustning (åkgräsklippare o.d.), och låt
personalen alternera mer mellan olika uppgifter - där gräsklippning är en av uppgifterna.

För mig och mina barn, så var Medeltidens Värld ett ställe man kunde åka till en gång per år och kolla
in mini-zoo. Äventyrslandet var plågsamt högljutt (hoppborgarna) men underbart för barnen att slippa köer
och att dom behövde vara aktiva i allt, inte bara passiva passagerare i några 2-minuters upplevelser.
Om det var kallt så hade man mer kläder, om varmt så mindre. Inte ens mindre regn påverkade upplevelsen
nämnvärt. Liseberg, Gröna Lund o.d. har otroliga köer och många extra priser efter entrén.
Skara sommarland har också extra priser och köer, förutom vid vattendelarna - där det är mycket trångt samt
mycket beroende på väderlek.

Om jag och min familj (2 vuxna, 3 barn) skulle få betala cirka 110 kr för att kunna vara upp till 6 timmar
där inne, och fick ta med egen matsäck (extra plus om man kunde köpa "1 omgång kol" och kunna grilla på området med),
så vore det otrolig bra valuta för pengarna.
När föräldrar jobbar dagtid så kan man ha mormor/farmor e.d., som kan ta med barnen istället.

Enkel kioskförsäljning (från inträdeskassans lokal) med dagstidningar, glass, dryck samt ett enklare utval av
något i kakväg (just godis känns inte passande). Möjligtvis kaffeautomat (fast kaffe/te kan besökarna själva ta med).

Är det möjligt att kunna behålla parken, på (nästan) enbart bekostnad av besökarna?
 
Mvh
xxx  xxx

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0