Polisanmälan!

I går lamnade jag in en polisanmälan mot Transportstyrelsen för ocker enl Brottsbalken (1962:700) Andra avdelningen 9 kap 5§.
Skall bli intressant att se vad man kommer fram till? Bara för att det är en myndighet så skall man inte bete sig maktfullkomligt. Lagar och regler måste ju gälla även dem.
Tar man ut förseningsavgift på 500:- på ett belopp av 36:- så är det iaf för mig att betrakta som ocker.
 
Som det står i lagen: "För ocker döms också den som i näringsverksamhet eller i annan verksamhet som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig (ränta eller) annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motpestationen."
 
Det står också: "Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget döms ........."
 
Värt att få prövat tycker jag verkligen. För mig liknar detta beteende maktfullkomlighet eller myndighetsmissbruk och är totalt oacceptabelt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0