Glädje och ilska!

En motsättning man som människa ofta möts av på en och samma dag. Idag blev jag oerhört glad över en av mina läsares "tillkännagivande" om att läsa min blogg. Det värmde mitt hjärta!
Jag blev också oerhört upprörd (ilsk) över Expressens artikel om en 92 årig dam som krävdes på en krona av Dala Kraft. Ett ärende som passerat inkassobolag och vidare till kronofogden. Nu sägs det att detta var ett missförstånd och att felet nu är tillrättat men HUR, kan ett sånt ärende gå så långt som till kronofogden?
Detta är inte första gången man ser att kronofogden kräver ngn på 1 krona. Helt klart behövs en skärpning av regelverket.
 Jag har några små egna förslag som en start.
1 Inget företag skulle få skicka ett krav vidare där kravet på kapital understiger inkassobolagets ev. pålägg (inkassokostnaden plus ränta).
2 Kronofogden skulle inte få åta sig ärenden där skulden understiger en viss summa, ex 5 eller 10 000 kronor.
3 Räntekostnader för dylika krav skulle aldrig få överstiga kpi.

Ingen fattig eller skuldsatt blir hjälpt av skenande kostnader. Det är bara ett sätt att spotta på de som redan ligger!
Det som förvånar mig mest är att dessa fall titt som tätt dyker upp i media utan att några lag eller regeländringar kommer till stånd från våra folkvalda. Varför?
 
Samma förhållande gäller när det handlar om de sk SMS lånen. Här konstaterades räntekostnader på upp till 700% utan att åtal för ocker väcks, trots att det sedan gammalt finns en prejudicerande dom om att 12% var att anse som ocker. Varför väcks inte åtal? Enbart det förhållandet borde rendera ansvarig åklagare uppsägning p.g.a. tjänstefel eller grovt åsidosättande av myndighetsutövning. Varför händer inget?
Dessa frågor och andra liknande frågor som verkligen gör skillnad för folk i det vardagliga livet borde vi i Vänsterpartiet sätta fokus på och driva med full kraft. Idag härskar den giriga kapitalismen på den vanliga människans välbefinnande. Detta måste få ett slut!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0