40-årig Götenebo gripen för hoten mot Selmosson (S).

Som jag misstänkte så var det enbart den simpla webbsidan "kenthselmosson.se" som var det s.k hotet mot vårt förra kommunalråd. En enkelt gjord sida som avslutades med orden "ställ den djävla kommunisten mot en vägg och använd en ak4".
Hur man kan uppfatta den sidan som ett seriöst hot övergår iaf mitt lilla förstånd. Men har man begått ett stort antal medvetna fel så kanske man uppfattar det så? Vad vet jag.
Men det är väl skönt att detta mysterium fått ett slut nu så slipper kommunen också en massa extrautgifter i form av väktare och annat. Blir intressant att se hur detta förlöper i rätten?
 
K.S.(S)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inger Selmosson

Du skriver som du har förstånd till :-(
När du inte har alla fakta tycker jag du kan hålla tyst!
Tänk jag var beredd på att även du skulle gotta dej i detta.
Hur mår du egentligen....?

Svar: Gottar mig inte i detta på något sätt och kan f.ö enbart utgå från de "fakta" som publicerats. Tyvärr är de ju ganska ensidiga, men det blir ju bra nu när det blir rättsligt prövat. Hoppas att det blir lugn och ro sedan.För övrigt mår jag bra. Var lite lätt förkyld förra veckan men det har gett med sig som tur är. Trevlig helg!
Ove Nordström

2014-02-08 @ 07:44:24
Postat av: Maria Serakis

Vad är det för ett samhälle du vill ha? Ett samhälle där hot är OK? Är det bra att jag lär mina elever att det är OK att skriva/säga sådana saker? Om en elev säger till en annan elev att han/hon vill döda en annan elev så ska jag inte bry mig för "han/hon menar inte det egentligen"? Vad skulle du själv säga om någon skrev så om dig? Tänk på vilka värderingar du går ut med... TACKSAM FÖR SVAR!!

Svar: Lägger inga värderingar i detta alls. Och skit får även jag på nätet men det får man räkna med om man ger sig ut i offentligheten. Beträffande elever så är det alltför många redan som mobbas utan att det uppmärksammas av vuxna. Men dubbelmoralen i samhället återspeglas väl på något sätt i verkligheten.F.ö så vill jag ha ett samhälle där folk visste att de kunde lita även på sina politiker. Upplever inte att det förhåller sig riktigt på det sättet idag.
Ove Nordström

2014-02-08 @ 09:28:36
Postat av: Lars

Inger...
"Du skriver som du har förstånd till"
Trots att jag aldrig träffat Ove i verkligheten så tycker jag att han verkar intelligent över medel, och jag är övertygad om att han har bra förstånd.
Försöker du påstå att Ove har ett dåligt förstånd (det räknas väl som ärekränkning eller förtal?), eller menar du helt enkelt att "Ove skriver bra"?

"När du inte har alla fakta tycker jag att du kan hålla tyst".
Min övertygelse är att man skall fråga för att få mer fakta, men om man inte föds med all fakta så skall man vara tyst för alltid?
Som jag tolkar inlägget så kommenterar Ove en hemsida, enligt all den "fakta" som redovisas där.

Det finns (minst) tre sätt att bemöta kritik.
1. Tiga, och hoppas att kritiken dör ut.
2. Leda bort fokus, gärna genom personangrepp
3. Presentera fakta/möjliga alternativ.
Jag hade uppskattat om du hade presenterat fakta istället för personangrepp...
T.ex. "Bara så att du vet så har Kenth blivit utsatt för dittan och dattan också, både via bla-bla och även bla-bla..... och därför tar han/vi dessa hoten på största allvar. Jag har förståelse för att du inte känner till detta bla-bla-bla, så jag vill informera dig"

2014-02-10 @ 22:26:22
Postat av: Lars

Maria!
Jag tycker inte att man alltid kan dra alla situationer över samma kam.
Om en av dina elever säger: "Med Harry Potters trollstav skall jag gå tillbaka i tiden och förhindra dina föräldrar från att någonsin träffas"
så antar jag att du inte skulle ta det dödshotet så väldigt seriöst, eller har jag fel?
På samma sätt tolkar jag Oves påstående, att han har gjort bedömningen att någon som skapar en hemsida, som går att spåra... och där presenterar, vad som förefaller vara, ganska träffsäkra fakta... och enligt Oves utsaga (då jag inte kunnat se den delen) avslutat med att kalla Kenth för kommunist (ganska långt ifrån verkligheten, tycker jag) och att ställa honom mot en vägg, och använda en AK4... knappast kan vara ett seriöst hot...
Där till vill jag tillägga att det påståendet inte säger något om att Kenth skall dödas eller skadas, bara ställas mot en vägg. Det är rimligtvis underförstått att det borde vara så, men det står inte så, svart på vitt.
Nyckelorden här är "seriöst hot".
Ove säger inte att det inte är ett hot.
Det är ett hot.
Ove säger att han inte förstår hur någon kan tolka det som ett seriöst hot, att någon tänker tvinga Kenth att ställa sig framför en vägg - och medels en AK4 avrätta honom.
På din fråga om "Är det bra att jag lär mina elever att det är OK att skriva/säga sådana saker?" så måste mitt svar bli "Nej, jag tycker att du skall sluta lära dina elever att göra så."... men uppmuntra dem gärna att ifrågasätta, ställa frågor, ha ett självständigt tänkande och att göra gott av sin existens.

2014-02-10 @ 22:48:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0