Trots allt, jag prioriterar yttrandefriheten!

Jimmy Åkesson (SD) passerade genom länet igår med stopp för torgmöte i Mariestad och Lidköping.
På båda orterna möttes han av protester, dock av helt olika karaktär.
I Mariestad protesterade folk genom att tyst stå och vända ryggen mot honom. I Lidköping däremot gjordes allt för att störa och överrösta vad som sades.
Jag tycker det är helt ok att protestera som man gjorde i Mariestad, detta är ju också en protest som överensstämmer med svensk lagstiftning. Men att med oljud störa och förhindra ett budskap (oavsett hur illa och avskyvärt man än tycker det är) vid en legal politisk sammankomst har jag svårt att förlika mig med. Jag håller faktiskt yttrandefriheten alltför högt för det! Jag tror detta beteende enbart leder till ytterligare polariseringar och upptrappning av våldshandlingar i en förlängning. Dessutom har vi ju en lagstiftning att följa även om den sällan verkar användas idag.
 
"Störande av förrättning eller allmän sammankomst är enligt svensk lag ett brott. Den brottsliga handlingen innebär att någon med våld, oljud, ljus eller på annat liknande, stör eller försöker förhindra exempelvis gudstjänst, andaktsövning, vigsel, begravning, domstolsförhandling, andra statlig förrättningar (det vanligaste exemplet här är demonstrationer på riksdagens åhörarläktare), politiska möten, undervisning eller föredrag. Den som stör eller försöker hindra förhandling vid Internationella brottmålsdomstolen kan även dömas för brottet.

Förbudet gäller inte filmvisningar eller teater. Även brott mot rimliga inskränkningar kring dylika möten straffas, exempelvis om en journalist vill filma under ett möte där detta inte accepteras.

För brottet är föreskrivet böter eller fängelse i högst sex månader enligt 4§ 16:e kapitlet Brottsbalken."
 
Jag undrar om folk är riktigt medvetna om detta med tanke på de allt oftare förekommande störningar som är vid olika politiska sammankomster eller demonstrationer.
Får väl som avslutning travestera Winston Churchill som sa: "- Demokrati är det sämsta styrelseskicket, förutom alla andra."
 
Delge mig gärna era egna åsikter och funderingar kring detta ämne.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Det tog inte lång tid alls, antagligen bara dagar, från det att Jonas Sjöstedt blev er partiledare - och jag först hörde honom, till dess att jag bestämde mig att det behövs några smärre, eller någon stor, katastrof, för att jag inte skall rösta på VP (och något sådant har ju inte inträffat).
Jag är född på 60-talet, och enda gången som jag har röstat var för 2-3 gånger sedan, då det bildades ett pensionärsparti.
Jag har aldrig kunnat se/föreställa mig Lars Ohly som statsminister, så det har aldrig varit aktuellt att rösta på VP tidigare.
Jag har 5 eller 7 km till närmaste röstlokal, och jag kommer inte att ha några andra ärenden i närheten - men har redan planerat att anstränga mig dit.
Efter ditt detta inlägg så är det självklart att även du skall få min röst. Det har visserligen varit sannolikt i ganska många månader, men ristat i sten nu.
Tack för din kamp för SÄR-behandling (Sanning, Ärlighet & Rätt(visa)), och din vilja att sätta människorna före individerna, och att lagen är viktigare än personliga åsikter.

Personligen så tycker jag att Mariestadsprotesten är fel också. Förutom den visuella signalen att "vi vänder ryggen till", så anser jag att det är fel att manifestera mot någon, där de har tillstånd för sitt möte. De som är emot kan ha ett eget möte, någon annanstans.
Det är svårt att argumentera emot någon som förhindras att framföra sina argument, och det borde vara med argumentationer som man påvisar motståndares fel(aktigheter).
Det är lätt att bli martyr om man blir mobbad, och martyrer kan vinna sympati från andra håll, och för fel orsaker.
Om jag hade varit Jimmy Åkesson så hade jag kommenterat Mariestad (och Lidköping) med att: "de kan inte hitta något fel med vår politik, men de har bestämt sig för att störa våra försök att upplysa folk om den - bara för att de är villfarna i uppfattningen om oss, och har bestämt sig för att inte lyssna till vår politik."

Jag vill erinra mig något uttryck i stil med: "Hur jag beter mig mot andra, avslöjar mer om mig, än om dem."

En person som försvarar sin motståndares rätt att behandlas respektfull, är en mycket värdefull människa.... tycker jag.

Tack!

Svar: Tack för ett uttömmande och bra svar.
Ove Nordström

2014-05-06 @ 21:35:24
Postat av: Elsa

Yttrandefriheten är till för att STATEN inte ska kunna tysta folket, folk har dock all rätt att störa, skrika, argumentera emot osv sinsemellan.

2014-05-17 @ 13:07:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0