Det hettar till i rovdjursdebatten.

En varg har siktats vid Åby camping i Mölndal skriver GP. En kvinna som rastade sin hund hörde något på andra sidan en häck och stannade för att se vad det ev. kunde vara. Plötsligt kom en varg genom häcken 10m framför henne.

"Vad ska man göra om man möter en varg?

- Tala med lugnt röst till vargen. Säg till exempel: "här är jag, jag är en människa". Börja inte springa, utan gå lugnt därifrån, säger Tommy Berglund (rovdjursspårare vid länsstyrelsen) och tillägger:
- Risken är väldigt liten att vargen angriper - senast en incident inträffade mellan en varg och en människa var 1821."
(GP)


Motståndare till vargen skriver i GT:

"Förr var det skottpengar på varg. Torpare och bönder tvingades delta i stora drevkedjor, ibland med flera tusen personer. De som uteblev fick böta. Till slut, runt 1860, lyckades man äntligen utrota vargen."


Personligen ser jag med spänning fram emot hur vargdebatten kommer att te sig den dag vi får en allvarlig attack på en människa i nutid. Visserligen var det en förra året i Örebro då en man blev omkullslagen av en varg, dock utan allvarligare blessyrer. Men vad hade hänt om det varit ett litet barn?
Och om den sist kända attacken på en människa var 1821 och den sista vargen sköts ca 1860 så var det alltså mindre än 40 år innan de utrotades och med en spillra av en stam som ständigt jagades. Det hade varit intressant att veta hur många år det förflöt från 1821 till den närmaste attacken innan detta årtal. Jag tycker det är lite oseriöst att dra till med vargens ofarlighet med hänvisning till detta årtal om det sedan inte funnits ngn vargstam sedan 1860.
Ja jag ska villigt erkänna att jag får en viss olustkänsla av att ha varg i närområdet men om det beror på okunskap eller ngt annat låter jag vara osagt. Men att det inte är helt utan problem, därom torde inte råda några tvivel.


www.fotoakuten.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0