Lite mer varg.

Vargstammens vara eller inte vara har ju delat landet i två läger, de som jagar och de som inte jagar. Mycket skit har hörts i debatten och som f.d. jägare var inte heller jag glad åt vargens plötsliga återkomst. Jag tillhörde (eller tillhör) de som trodde att vargen planterats av myndigheterna. Jag har ännu inte övertygats om att detta inte skulle vara fallet och denna tvekan grundar sig på olika myndighetspersoners tveksamma uttalanden. Bl. a. Anders Bjärvall som i radion fick frågan om det inte var konstigt att vargen tagit sig så långt söderut utan att lämna några spår efter sig. Han svarade då att den kan ju ha vandrat ner på sommaren när det inte är någon snö och då blir det ju inga spår.
Nej men vargen äter väl även sommartid och varför skulle ingen ha märkt detta i modern tid när man på 60 talet hade koll på varenda varg som kom in i landet.
Nu har ytterligare en myndighetsperson uttalat sig, och pånytt tycker jag att det visar på misstankar om inplantering (det stärker i varje fall inte motsatsen).
Denna gång är det Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen som sagt:
-- Att utöka möjligheten till jakt riskerar att förstöra det som vi byggt upp med stora ansträngningar.
Dessutom vill denne Mikael Karlsson plantera in vargar österifrån för att den nuvarande stammen skall bli livskraftig.
Hällekiskuriren har en artikel med honom.
Som sagt, sådana uttalanden förstärker misstänksamheten mot myndigheterna i fallet med "vår" vargstam tycker jag.
Och är det så att man verkligen har planterat in dem så tycker jag att man skall vara karl för sin hatt och våga säga det.
Eller var man rädd för ett demokratiskt nej? I så fall tror jag det var en obefogad rädsla. Men jag vet ju förstås inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0