1931-05-14

Ja detta är ett datum att komma ihåg för Svenska folket. Den Svenska militären blev beordrad att skjuta mot demonstranterna i Lunde med döda och lemlästade arbetare som resultat.
En sak som förvånar mig lite är varför inte denna dag blivit allmän flaggdag till minne av de arbetare som fick sätta livet till. Det borde vara mer värt att hissa flaggan för än att kungen har namnsdag t.ex. 
Men det är väl inte försent än. Varför inte ställa kravet efter valet 2010, med en förhoppningsvis ny majoritet i Riksdagen.
För min personliga del har dagen också en annan innebörd eftersom min far föddes på denna denna dag detta år.
Min yngsta syster är även hon född på detta datum men 51 år senare. Så det är ett datum med många personliga känslor också.
Länk.
image137

Här vilar en svensk arbetare.
Stupad i fredstid.
Vapenlös, värnlös.
Arkebuserad av okända kulor.
Brottet var hunger.
Glöm honom aldrig. Erik Blomberg





Far i sin ungdoms glans dagar.

image141




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0