Telefon-"lur"

Konsumentverket börjar nu sätta åt telefonoperatörernas vilseledande marknadsföring när det gäller mobiltelefoner uppger SVT. Det är sannerligen på tiden! Något mer man borde titta över är hur de sköter sina service och garantiåttaganden. Var själv inne med en telefon för ett tag sedan som inte fungerat riktigt sedan två veckor efter inköpet. Tyvärr så åkte jag inte in med den omedelbart p.g.a. att dottern som hade denna telefon först skulle kopiera sina kontakter m.m. Man får väl skylla sig själv för att man inte gjorde så och vid inlämnandet fick jag veta att det fanns en utvändig skada på höljet och om jag ville skicka in den för felsökning skulle jag få betala en felsökningsavgift om felet inte ansågs omfattas av garantin. Ja skicka in den sa jag. När felsökningen var klar fick jag besked om att garantin inte gällde eftersom det fanns en yttre skada och jag hade inte väntat mig något annat heller. Så vad skulle då felsökningen kosta? Jo det kostade x antal kronor om jag skulle ha tillbaka telefonen men ingenting om de som gjort felsökningen "skrotade" den????????? Luktar det illa? Ja minst sagt. Hade det nu inte varit ngn yttre skada på telefonen så är jag till 99% säker på att jag fått beskedet fuktskada!
En annan telefon, den jag själv använder inköptes för ett år sedan. Denna har i tid och otid stängt av sig utan förekommen anledning. Vid förfrågan har jag fått beskedet att göra en mjukvaru-uppdatering så borde problemet försvinna. Men inte hjälpte det! Nu ett år efter fick jag beskedet att det kan vara batteriet som glappar. Sagt och gjort så lades en pappersbit som "fjäder" och sedan har telefonen fungerat. Men varför har inte tillverkaren tagit fram ett batteri som passar och erbjudit alla "lurade" kunder att byta ut detsamma? Antagligen kunde det ha påverkat ledningens bonusar i negativ riktning för det är ju vår stolta svenska tillverkare som har gjort båda dessa ovanstående nämnda telefoner.
Som sagt, ett klargörande från konsumentverket om vilka regler gällande service och garantier som skall gälla på denna lukrativa marknad vore snart på sin plats. Nu luktar det lurendrejeri lång väg! Och ingen verkar ha kraft nog att styra upp eländet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0