Ännu en gång är SAAB köpet klart, låt det nu förbli så också.

Så har då Holländska Spyker fått klart med affären på SAAB. Skönt för de anställda, denna dag iaf, vi får väl se för hur länge? Ryktet säger ju att Belgarna vill att Spyker skall flytta tillverkningen till den Opelfabrik GM vill lägga ner i Antwerpen. Låt oss hoppas att inte detta blir fallet.
Säkerligen känns det också bra för ett antal underleverantörer som nu också tillfälligt kan andas ut.
Även Alliansanhängarna verkar nöjda för att staten inte gått in med några pengar, dock med garantier som de kan tvingas betala om inte Spyker klarar att fullgöra sina åtaganden. Personligen hade jag hellre sett att man givit snabba garantier till Koenigsegg för att behålla den svenska profilen och stjälen som trots allt legat bakom mycket för att hålla SAAB:s rykte och status uppe. Hur många förknippar Holland med kvaltetsbilmärken?
Och om staten tvingas punga ut med garantierna, vad är det då för skillnad om de går till Holland istället för till USA som de var så rädda för?
Det där med pengar och staten är ganska ironiskt egentligen. När det gäller pengar som stöd till direkt arbete, då är Alliansen konstant negativ. Men när det gäller pengar till bankstöd och finansmarknad, då finns det obegränsade tillgångar och de tackar och tar emot och spyr sedan galla över andra satsningar, som sagt var. Det går bra att vara emot "bidrag" (stöd) till andra men man har inget emot att få själv. Lite självinsikt skulle sannerligen inte skada i den branchen. Det var ju heller inte arbete som orsakade krisen, men det är arbete som får betala den.
Och naturligtvis som grädde på moset så står Maudan själv nu i strålkastarljuset och försöker upprätta sitt tillintetgjorda förtroende.

"– Nu har vi tagit ett nytt steg i att utveckla svensk fordonsindustri. Men nu återstår hårt arbete om vi också ska få den att blomstra."

Minns inte hur många ggr hon sagt att staten skall inte bygga bilar, men idag var allt i vi-form naturligtvis. Ungefär som när man kollar en landskamp på TV. Vinner Sverige är det "vi" som vinner men förlorar de då är det "de" som är dåliga. Känns det igen?
Det är denna nivå Maud Olofsson alltså håller i sin roll (för det är precis vad det är när det inte finns någon substans bakom) som ansvarig minister. Låt oss iallafall hoppas att hon pissat färdigt på SAAB nu!!


Kommentarer
Postat av: Mats

Hej Ove!



Tänkte bidra med en liten justering bara till ditt blogginlägg på nåt som du tydligen inte kände till, eller kanske gärna inte nämner?

Den lånegarantin som regeringen ger Spyker nu gav de även till Koenigsegg när de sökte. Den affären föll av helt andra anledningar och därav är det alltså ingen skillnad på USA eller Hollnad som du påstår.



Den stora skillnaden mellan lånegarantier via EIB och de omdiskuterade och kritiserade krediter som bl.a tyska regeringen gav Opel, är att man via lånegarantierna kan ställa krav på vad pengarna skall användas till. Som i det här fallet forskning, utveckling och framtagning av nya miljöbilar som marknaden efterfrågar. Därför är det fortfarande, och har hela tiden funnits, substans bakom uttryck som "Vi skall inte äga några bilfabriker" och "Vi stödjer svensk fordonsindustri".



Hoppas du är på bättringsvägen efter förkylningen.



Vänligen

Mats



2010-01-27 @ 12:43:12
Postat av: Oven

Jodå Mats, men projekt kan blöda och detta vet du säkert lika bra som jag. Man kan ju se detta om man jämför Lidköpings evanemangshall med Vänersborgs arena, två nästan identiska projekt med helt olika facit.

Sedan skriver du:

"Den stora skillnaden mellan lånegarantier via EIB och de omdiskuterade och kritiserade krediter som bl.a tyska regeringen gav Opel, är att man via lånegarantierna kan ställa krav på vad pengarna skall användas till."

Med tanke på hur många ggr Maudan sagt att staten inte skall bygga bilar det skall de göra som kan det så kan man ju undra hur staten då kan veta vilka projekt som är mest gångbara??????????

Tycker det är att tala med dubbla budskap enbart för att rädda sitt eget skinn, tyvärr. En sak kan vi nog vara överens om iaf och det är väl att med Maudan vid rodret så kan man vara övertygad om att staten hade varit urusla på att bygga bilar.

2010-01-27 @ 14:15:49
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0