Intressant från SVT Forum.

Slötittade lite efter nattens arbete på Kunskapskanalen där ett antal "kloka herrar diskuterade kapitalismen, dess misslyckande, ev åtgärder för att förhindra ett liknande misslyckande i framtiden, samt även skillnaden mellan vår anglosaxiska kapitalism och den mer lyckade (mindre misslyckade) asiatiska formen. En av de ekonomiska experterna konstaterade bl.a. att den enorma recession vi nu genomlidit (och genomlider) troligen gått över i en ren depression som då fått katastrofala följder i hela västvärlden om det inte varit för de enorma statliga stimulanser som gjorts av flera nationer. Det fick mig ofelbart att tänka på Anders Borg och hans mantra om sunda statsfinanser. Hade alla länder resonerat som honom hade alltså krisen övergått från kris till depression. Vi åker alltså snålskjuts på andra länders ekonomiska satsningar!
Anders Borgs finanspolitik parasiterar på andras vedermödor och istället för att stimulera ekonomin med lån så blir vi direkt fattigare istället vilket också visat sig i välfärdsligan där vi rasat kraftigt under Alliansens tid. Vi fick ju också kraftig kritik från OECD för vår skenande arbetslöshet. En hel del tänkvärt tycker jag och jag hoppas programmet går i repris när jag inte nattarbetat, för det var klart intressant och sevärt.

Dags att komma tillbaka till framtiden, rösta V i september.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0