Tillbaka i vekligheten!

2 x 12 timmars arbete i helgen efter en ovanligt lång julledighet. Ja det är skönt att komma tillbaka till arbetet då. Lider med alla de som inte har denna förmån men inget hellre önskar.än att få utföra något och känna att man behövs och kan vara till nytta. Ja arbetslösheten är en tragedi som man lätt glömmer under julhelgen, tyvärr.

Hoppas att ni såg Hasse Alfredsson i filmen den enfaldige mördaren. Hasse Alfredsson spelade själv den förmögne fabrikören. Det var en sekvens i filmen som var verkligt träffande och som man verkligen kunde känna igen i dagens Allianspolitik och argumentation. Det var när småbrukaren kom till fabrikören för att få anstånd med arrendet till vårkanten eftersom han inte hade några pengar. Du får tre veckor sa fabrikören och så kommer du med arrendet till mig på julafton.
När julafton kom så kom också arrendatorn med arrendet. Ja du ser sa fabrikör'n, det går bara man anstränger sig lite.
Ja jag fick sälja hästen sa arrendator'n så nu har jag inga pengar alls. Kanske jag kunde få respit på en del?
Ja det är inte pengarna det handlar om sa fabrikör'n, en sån här stuntsumma betyder ingenting, det är principen fortsatte han. Sen tog han pengarna och slängde dem i öppna spisen.

Den scenen var både talande och gripande och man kände direkt igen Allianspolitiken i uttalandet "det går bara man anstränger sig lite". Ungefär som man i dagens Sverige behandlar arbetslösa och sjuka. Lägre ersättningar och utförsäkringar så att "de skall anstränga sig lite". Cynism kallar jag detta och jag önskar att de som driver detta finge känna på att befinna sig i den situation som arrendatorn i Hasses film.
Man borde klippa ut detta avsnitt och använda som utbildningsmedel, inte minst i riksdagen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0