Gert-Inge Andersson (S), administratören/förvaltaren!

Med anledning av den nya regiondirektörens hutlösa lön så skrev jag en debattartikel som innehöll ett antal frågor till Gert-Inge Andersson (S) (regionråd) eftersom han var ansvarig för denna rekrytering. Han behagade inte svara i offentlighetens ljus så jag tänker här publicera, dels artikeln och för att det inte skall bli för lång läsning så kommer jag under de följande dagarna att följa upp med de mailsvar han gav mig plus mina egna svar på mina frågor baserade på hans mail. Detta kommer i slutändan också att förklara min rubrik.

(S)tor dj...a skam Gert-Inge Andersson!

 

Ny regiondirektör i Västra-Götalandsregionen får 170 000 kronor per månad plus 25% av årslönen i pensionspremie (utöver lönen) plus 3 miljoner om hon sägs upp!

Du har gjort denna rekrytering Gert-Inge och du konstaterar att det är marknaden som styr. Visst så kanske det är, men Socialdemokraterna säger ju sig vilja minska klyftorna i samhället och med anledning av detta vill jag ställa några frågor till dig.

 

-På vilket sätt har du agerat i denna fråga för att motverka att klyftorna ökar?

 

-Det brukar hänvisas till det stora ansvaret som ledande befattningar likt denna har, när man talar om de höga lönenivåerna. På vilket sätt har detta ansvar ökat motsvarande de 30 000 kronor per månad som Lodin nu får utöver vad den tidigare regiondirektören hade?

 

-Och om detta högt värderade ansvar motsvarar den höga lönenivån, varför får hon då 3 miljoner om hon inte tagit sitt ansvar och blir uppsagd?

 

-Ni inom S vill ju bilda en ny stor-region med Värmland. Då ökar ju regiondirektörens ansvar i så fall ytterligare. Vad uppskattar du Gert-Inge att det utökade ansvaret i så fall skulle innebära i ytterligare lönehöjning?

 

-Eller är det så att det enbart är marknadsspekulation som bestämmer lönen på det sätt du nu rekryterat?

 

-Hur stor del av regiondirektörslönen betingar i så fall just själva arbetsinsatsen om man delar upp lönen i tre beståndsdelar. Arbete x kr, ansvar x kr, marknadsspekulation x kr? Kan du redogöra för det?

 

-Hur tänker du själv som arbetarrepresentant när du istället för att arbeta för minskade klyftor i samhället medverkar till att öka dem?

-Har du överhuvudtaget försökt rekrytera internt inom den dugliga tjänstemannakår som redan finns inom regionen? Detta hade i så fall kunnat medverka till att minska klyftorna istället för att öka dem.

 

 

Jag tycker det är stor skam att du agerar som du gör Gert-Inge, särskilt när man ser vad som händer vanliga medborgare runt omkring oss i samhället i övrigt.

 

-”Vi som står i solsken måste hålla ett paraply över den som står i ösregn” sa Håkan Juholt. Vilken innebörd har detta uttryck för dig Gert-Inge, i praktiken?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0