Föräldraförsäkringen!

Jag skrev en motion till kongressen ang. föräldraförsäkringen. Anledningen var det ganska kompakta motstånd man möter på jobbet och fritiden när vårt förslag från partiet i frågan kommer på agendan. Folk tycker att det är upp till dem och deras familj att bestämma själva hur de vill ha det. Låter lika rimligt som det är felaktigt. Men inte desto mindre så är det väldigt många som har denna uppfattning.
I min motion så föreslog jag att man skulle lägga ihop föräldrarnas inkomster och räkna fram, utifrån en procentsats en summa som sedan skulle dras av oavsett vem som var hemma av föräldrarna.
Partistyrelsen avslog motionen på ett väldigt väl motiverat sätt.
Dock kvarstår problemet att så många inte delar vår uppfattning och att då propsa på att införa något mot folks vilja kan få väldigt negativa konsekvenser. Folk är inte riktigt mogna för denna reform verkar det som.
Så till nästa kongress så får jag väl återkomma med motionen i en annan tappning. Det skulle isf vara att man inför individualiserad föräldraförsäkring och samtidigt utökar den så att båda föräldrarna var för sig då får den tid man har gemensamt idag. Då tror jag också att det skulle vara betydligt enklare att få allmän acceptans för vårt förslag.

Annars var det väldigt positivt att kongressen tog beslutet om att förbjuda bemanningsföretagen. En mycket viktig markering och en väldigt bra passning till S och MP om att ställa kravet att minst svenska kollektivavtal skall gälla alla som arbetar och verkar i Sverige. Och att man då ställer detta krav i samband med ratificeringen av EU fördragen i riksdagen. Fackföreningsrörelsen och S lovade jui samband med EG medlemsskapet att de svenska kollektivavtalen och den svenska modellen fortsatt skulle gälla i Sverige. Nu är det upp till bevis! Hur MP ställer sig kan ju vara mer tveksamt däremot, då tror jag faktiskt mer på SD i just denna fråga.

eller






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0