Vad var det som hände?

På 60-talet när jag växte upp så var det alltid lite spännande när flygande tunnan, lansen och sen draken kom vrålande i skyn. Sverige hade ett av världens starkaste flygvapen. Vi hade ett totalförsvar som också skapade en gemenskap och sammanhållning i landet. Stridsvagn S, Boforskanoner m.m m.m.

Välfärdssektorn var ägd av oss alla för allas vårt bästa.

Företagen var svenskägda.

Och allt detta ansåg de allra flesta vara värt att försvara.

(Nationalism)

 

Hur ser det ut idag? Vi har ett flygvapen, men vilken styrka det har i en jämförelse var det längesedan jag hörde någon omnämna. Försvaret är en spillra av sitt forna jag efter att ha gjorts om till ett insatsförsvar, istället för ett invasionsförsvar, efter inrådan av amerikanska konsulter.

T.o.m välfärdssektorn har sålts ut för att istället tillfredsställa enskilt ägande framför folknyttan.

Företagen är utsålda till amerikanska banker, investmentbolag och riskkapitalister. Ja vi säljer t.o.m ut vårt land till kommunistiska Kina och auktoritära Ryssland.

(Globalism)

 

Frågan jag ställer mig idag, är vad det är våra myndigheter ska skicka ut våra barn och barnbarn för att försvara? Är det utländska kapitalisters ägande, oavsett om de är från kommunist-Kina eller USA?

 

Så vad var det som hände, egentligen?

Vi har ju redan sålt smöret och tappat pengarna!

 

 

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0