Äntligen!

Personligen har jag sedan länge varit kritisk till de utförsäljningar av statens egendomar som skett och planeras att ske. Det är helt orimligt att majoriteten under en fyraårsperiod skall sälja ut för att en ev. ny majoritet nästa fyraårsperiod skall börja köpa tillbaka. Detta är inte politik det är lek i sandlåda men leksakerna är vårt gemensamma ägande. Helt orimligt.
Jag har skrivit till flera riksdagsledamöter tidigare och frågat om det inte går att göra en ändring till ett grundlagsliknande förhållande för att det skall krävas två riksdagar innan statligt ägd egendom får säljas ut. Då har vi (folket) möjlighet att påverka via valen om hur vi vill ha det.
Hörde till min glädje att man i Riksdagen idag debatterade om man skulle göra en ändring så att det iallafall skulle krävas en kvalificerad majoritet i utförsäljningsbeslut. Det är mycket bra att denna fråga kommit upp på dagordningen. Ännu bättre om det kan bli en av de stora frågorna i nästa valrörelse. Det måste bli en ändring på något sätt. Men vi bör nog vara måna om vårt system med enkel majoritet, därför vore det bättre med två riksdagars beslut.
Naturligtvis är den sk. alliansen helt emot detta och det förvånar ju inte, man är ju så ivrig att sälja så mycket som möjligt utan att ens tillfullo bereda ärendena. Detta har nu lett till kritik från revisorerna och det finns misstanke om att man brutit mot regeringsformen.
Det är tydligen bra om man som enskild kan skaffa sig en grundtrygghet genom ägande men att folket som kollektiv grupp skall få ha denna möjlighet till trygghet det är endast av ondo för alliansen. Varför?
Jag trodde i min enfald att staten skall skydda sina medborgare men detta gäller tydligen inte i alliansens Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0