Lodjur i Hangelösa?

När frugan och jag var ute och åkte på fredagskvällen och passerade Hangelösa så sa frugan att det sprang över rådjur en bit framför oss. Saktade in lite och när vi kom ur dungen så såg vi djuret i marken till höger om oss. Nej sa vi samtidigt det är inget rådjur, det är mindre. Vi stannade och försökte se vad det kunde vara, men lite svårt var det i skymningsljuset. Vi fick använda oss av uteslutningsmetoden. För litet för att vara rådjur, för stort och för ljust för att vara en räv, ingen svans och ingen nosprofil. Ja det enda vi kunde komma fram till var att det måste vara ett lodjur. Rätt eller fel står väl skrivet i stjärnorna antagligen.
När man ändå är inne på rovdjur så såg jag idag att jägareförbundet vill ha ersättning för den skada jägarkåren lider av den ökande rovdjurspopulationen. Minst en halv miljard hade man räknat fram att rovdjuren kostar jägarna. Ursäkta, men på vilket sätt???????
Jag har ju själv jagat i åtskilliga år och de erfarenheter jag har av jakten är att det är en ren fritids och rekreationssysselsättning. Köttet hade varit betydligt billigare om jag åkt till butiken och handlat istället. Jägareförbundet värderade en älg till 16000:- i värdebortfall. Då måste de ha räknat ett butikskilopris i så fall och mig veterligen har ingen jägare fått sådana pengar för en älg. Ren fantasi och ett idiotiskt lobbyförsök som troligen bara fördummar hela jägarkåren hos den stora allmänheten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0