Varg i krokarna väcker debatt igen.

En varg tros ha siktats i Järpåstrakten i tisdags kväll. Naturligtvis blev det kommentarer för och emot vargen på Lidköpingsnytt. Jag lämnade också en kommentar som blev besvarad på ett något omotiverat sätt. Detta på grund av att jag tillhör dem som tror att vargen är inplanterad. Hur den som lämnade motkommentaren vet att det inte är så är också något som förbryllar mig. Hur kan den personen veta det?
Under min uppväxt på sextiotalet så hände det då och då att det vandrade in en varg i den svenska fjällkedjan. Detta föranledde Aktuellt att rapportera då detta hände. Ibland vandrade den ut igen och ibland hittades den tjuvskjuten eller också försvann den bara. Dock blev det alltid uppmärksammat att denna då ur Sverige utrotade art alltså vandrade in över våra gränser. Antagligen var det allt som oftast ngn unghanne som sökte hona precis som nuförtiden. Aldrig någonsin hörde jag talas om vargattacker på tamdjur eller att varg skulle varit synlig någonstans söder om Dalälven.
Så helt plötsligt på 80-talet så uppenbarar sig då ett vargpar i Värmland av alla platser. Ingen har tydligen märkt hur de tagit sig dit utan att någon skulle ha märkt någonting under deras färdväg söderut i landet. Hur kan detta ha skett? Anders Bjärvall på Naturvårdsverket fick frågan i ett radioprogram jag hörde om just detta faktum att vargen tagit sig så långt söderut i landet utan att lämna några spår efter sig? Svaret han då lämnade var häpnadsväckande dåligt och styrkte mig ytterligare i min tro på att vargen är inplanterad. Han svarade nämligen att "vargen kan ju ha vandrat ner på sommaren när det inte är någon snö och då blir det ju inga spår." Jag trodde faktiskt inte mina öron när jag hörde det. Precis som om vargen inte skulle äta och lämna rester av bytesdjur efter sig som någon skulle märka. Och varför skulle det inte bli någon tamdjursattack på får eller ren när ingen tror att det finns någon varg i markerna?
Ja detta är alltså min ståndpunkt i frågan och kommer så att förbli. Betänker man också att EU klubbade igenom sitt art - och habitatdirektiv 1992 så är det inte så svårt att lägga ihop två och två. Habitetskravet innebär att det åligger varje medlemsland att se till att de listade arterna i direktivet - däribland järv, lo, björn och varg, - uppnår och upprätthåller en gynnsam bevarandestatus. Så naturligtvis tog man sin chans att få in arten varg i vår fauna igen innan detta habitetskrav började gälla, för efter det så är det ju vår skyldighet att se till att stammen är livskraftig.
Nu tror alla vargälskare att jag är en typisk varghatare men så är nu inte fallet. Däremot så kan jag medge att jag känner en viss motvilja. Inte så konstigt tycker jag eftersom jag i många år jagat och därmed blivit bortskämd med att kunna släppa en hund utan att behöva frukta så mycket mer än att den skulle bli överkörd av en bil möjligtvis även om det är illa nog. Men att hitta sin hund halvt uppäten väcker ju helt andra olustkänslor inom en och det tror jag nog att även den mest inbitne vargälskare också kan föreställa sig. Vem har läst en helsida i tidningen om ngn sällskapshund som smitit ut från sitt hem och blivit överkörd? Däremot har det varit stora rubriker om någon pitbull attackerat en sällskapshund. Det är väl så nära i jämförelse man kan komma.
Så ge vargfrågan lite tid. Jägarna kommer tids nog att ändra sina jaktformer och anpassa dem till att det finns varg i markerna. Men det kommer nog att ta en jägargeneration innan klagomålen helt försvinner. För då har vi en jägarkår som lärt sig jaga med varg i markerna, nu har vi en hel jägarkår som är rakt motsatt.





Kommentarer
Postat av: Jinge

<em> ”Jag trodde faktiskt inte mina öron när jag hörde det. Precis som om vargen inte skulle äta och lämna rester av bytesdjur efter sig som någon skulle märka. Och varför skulle det inte bli någon tamdjursattack på får eller ren när ingen tror att det finns någon varg i markerna?” </em>



Det var ett mycket tveksamt inlägg från din sida.



Den skandinaviska halvön är mycket glest bebyggd och vargen äter faktiskt inte normalt tamdjur. De vargar som dök upp i Värmland kom dit via Norge. Om du tittar österut från Torne älv så har samtliga länder där hyfsat stora vargbestånd. Ryssland, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Polen. I baltstaterna beräknas det finnas 3000 vargar.



Att påstå att det inte skett någon tamdjursattack, och att ta det som intäkt för att det inte finns något exemplar av Canis lupus är så tramsigt så att jag häpnar. Om du skulle drista dig till att läsa på lite om gråben så skulle du finna svar på dina undringar.



Att föra fram påståenden av typ – vargen är inplanterad, är en traditionell foliehattsmyt som jag trodde att jag skulle slippa läsa från vänsterpartisters penna, men det är förstås min egen dumhet som spelar mig ett spratt. Varför tro att V-märkta bloggare skulle genomskåda varghatarnas och jägarlobbyns myter?



<em> ”Nu tror alla vargälskare att jag är en typisk varghatare men så är nu inte fallet. Däremot så kan jag medge att jag känner en viss motvilja. Inte så konstigt tycker jag eftersom jag i många år jagat och därmed blivit bortskämd med att kunna släppa en hund utan att behöva frukta så mycket mer än att den skulle bli överkörd av en bil möjligtvis även om det är illa nog.” </em>



Tror?



Du har dessutom försett oss med alla argument som behövs. Tamhundar har definitivt inget att göra i vår natur om de inte är kopplade. Är man mån om sitt husdjur så ska man hålla det kopplat. Vargen hör däremot hemma i vår natur och där ska den ströva fritt.



F.ö. nämner du habitatdirektivet. Men du bortser från det faktum att vargen bildade sina första kända familjegrupper i början av 80-talet. Det betyder att de som ”planterade in” gråben (sic!) var himla förutseende och förstod att den Europeiska Kol och Stålunionen ett drygt decennium senare skulle besluta sig om att värna de utrotningshotade djuren?



Grattis! Du har vunnit en badboll!



Jag tycker att du ska läsa Brårapporten 2007/22 ”Illegal jakt på stora rovdjur”, Konflikt i laglöst land. Där redogör man för delar av den forskning som ligger bakom den förda politiken. Man tar också upp diverse teorier från ”Foliehattar” som sprider och hittar på myter om vårt högt aktade rovdjur.



Problemet för jägarkåren är att vargen äter älg. Vargen i sig är inget problem, det är dess matvanor. Men gråben har precis lika stort existensberättigande som alla varelser i Sverige, inklusive människan. Du kan givetvis fortsätta att sprida dina villfarelser, det är ett fritt land. Men bygger man sina vanföreställningar på bortförklaringarna efter jakten så är man illa ute.



Kunskap har aldrig skadat människan och det gör den nog inte i ditt fall heller.

2009-12-04 @ 04:01:01
URL: http://jinge.se
Postat av: Oven

Ja du Jinge, ett tag tänkte jag sänka mig till din nivå och utelämna din kommentar som du själv gör ibland men sen tänkte jag att, varför?

Upplysningsvis vill jag tala om för dig att jag numera ej är jägare längre även om jag skulle kunna tänka mig att plocka ner bössan i händelse av en inbjudan till jakt.

Vad jag vet om vargens eventuella inplantering eller inte grundar sig precis som i ditt fall på min egen bedömning av ANDRAS s.k. fakta. Du VET lika lite som jag hur det egentligen förhåller sig. Skillnaden är att du verkar ha väldigt svårt med att låta andra ha en annan uppfattning än din egen.

Beträffande jägarkåren så vet du tydligen precis vad som är deras problem. Låt mig då fråga dig Jinge vad du har för egen erfarenhet av jakt? Att generalisera hela jägarkåren är lika fel som att generalisera andra grupper i samhället. Jägarkåren består naturligtvis som alla andra grupper av mängder med olika personligheter allt från ansvarstagande individer till rena rötägg och varför skulle det vara annorlunda här?

Ditt eget agerande i vargfrågan att ständigt hoppa på och försöka dumförklara "oliktänkande" och därigenom försöka tvinga på andra dina åsikter är tyvärr ett beteende som jag tror mer infekterar frågan än hjälper vargen i debatten. Du skapar bara polariseringar.

Och som sagt, din vetskap grundar sig också på din analys av andras s.k. fakta, liksom min.

Men du kan få en dumstrut tillbaka som tack för foliehatten.

2009-12-04 @ 10:06:12
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: olle B

Tack Oven för att du ger jinge en omgång. Du har rätt i att han censurerar alla som har en annan åsikt än han själv. Sjäv vänsterpartist, jägare och vargmotståndare. Vargmotståndare på grund av att jakten med drivande eller ställande hund är ett minne blott i norra Värmland. Vargen kunde accepteras om den inte mördade vår hundar men som jinge skriver att tamhundar har inget i naturen att göra är oroväckande för inte ska väl stockholmarna och rovdjursvännerna få bestämma vilka djur som ska få finnas på mina marker. Även om jag är vänsterpartist så måste ägande rätten gälla

2009-12-04 @ 16:36:33
Postat av: Jinge

Tyvärr Ove, jag har både en gammal jägarexamen och hade en Remington 30-06, repeterstudsare. Har oxo haft en Husqvarna dubbelpipig hagelkanon, men jag kan ge dig rätt. Jag är en usel jägare även om jag skjutit i allsvenskan.



Jag gillar inte att döda.



Du har dessutom fel när det gäller mina kunskaper i rovdjursfrågan. Jag är mycket inläst på fenomenet och har haft ett hus i Långban (Värmland) i 20 år. Grannen har fått får rivna och gråben har suktat efter familjens gäss. (Avklarat med ett hyfsat vargsäkert stängsel)



Utöver det så har jag givetvis sett alla rovdjur utom björn i verkligheten och förstår inte hur det kommer sig att Lidköpingsbor ojar sig för rovdjur...



2009-12-04 @ 20:49:38
URL: http://jinge.se
Postat av: Oven

Ja det är ju bra Jinge att du har gedigen jägarbakgrund du också. Men det blir än mer förvånande att du trots detta då generaliserar hela jägarkåren. Det brukar vi väl inte göra med andra grupper i samhället?

Sen är ditt tidigare inlägg något förvirrat när du skriver att vargen i Värmland kom från Norge och sedan hänvisar du till att det är gott om varg i de baltiska staterna, Ryssland och Finland. Då nämner du inte Norge längre. Och beträffande habitatdirektivet så tror jag inte EU kom på det en dag och beslutade det nästa. Eu:s kvarnar brukar ta några år på sig att mala från första idé till klubbat förslag. Men det är knappast någon idé att vi tjafsar om sådant skit nu. Vargen är här för att stanna och det enda jag ville med min artikel var att försöka få för och emot grupperna att ha lite mer respekt för varandras problem och åsikter. Endast om grupperna kan visa lite ödmjukhet och förståelse för varandras (upplevda) problem tror jag att vi kan börja avdramatisera frågan.Annars lär denna fråga fortsatt förbli väldigt infekterad. Av din reaktion att döma verkar det som om jag har misslyckats grovt dock.

2009-12-05 @ 00:09:43
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Oven

Tack för det Olle B. Och varför skulle inte tamhundar få vistas i naturen? Får vi människor vistas i naturen då? Vem skall bestämma detta och varför. Hur naturligt är det för en hund att alltid gå kopplad? Och varför är de flesta hundägare i så fall så glada när de får tillfälle att ha sina hundar lösa så att de kan springa fritt?

2009-12-05 @ 00:33:14
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Oven

En sak till Jinge. Du skriver "jag gillar inte att döda". Skall det uppfattas som att du har inga problem med att andra dödar åt dig eller är du vegetarian efter avslutad jägarkarriär?

2009-12-05 @ 00:48:17
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Jinge

<em> ”Hur den som lämnade motkommentaren vet att det inte är så är också något som förbryllar mig. Hur kan den personen veta det?” </em>



Det är en ofta spridd myt som tjänar till att stödja utrotning av Canis lupus. Motiven till varför vargen ska hållas från skogslänen känner du nog till eftersom du är jägare. Vargen äter nämligen älg.



<em> ”Under min uppväxt på sextiotalet så hände det då och då att det vandrade in en varg i den svenska fjällkedjan.” </em>



Ja, och att det uppmärksammades såg samerna till. Men varg kan invandra från både Norge och Finland, och då den väljer att gå söderöver i skogslandet så kan den knalla ända ner till Skånes slättland utan att uppmärksammas, i vart fall definitivt till söder om Bergslagen.



<em> ”Dock blev det alltid uppmärksammat att denna då ur Sverige utrotade art alltså vandrade in över våra gränser.” </em>



Ett så felaktigt påstående att det blir kul. Hur VET du att det alltid blev uppmärksammat? Om ingen såg vargen/vargarna, hur blev det då uppmärksammat?



<em> ”Aldrig någonsin hörde jag talas om vargattacker på tamdjur eller att varg skulle varit synlig någonstans söder om Dalälven.” </em>



I den mån vandrande varg gav sig på tamdjur så fick lösspringande tamhundar säkerligen skulden. Många ”vargattacker” har visat sig vara hundattacker när Länsstyrelsernas experter undersökt skadorna.



<em> ”Så helt plötsligt på 80-talet så uppenbarar sig då ett vargpar i Värmland av alla platser. Ingen har tydligen märkt hur de tagit sig dit utan att någon skulle ha märkt någonting under deras färdväg söderut i landet. Hur kan detta ha skett?” </em>



På dig låter det som att gränsen mot Norge var av samma typ som muren mellan Israel och palestinierna. Men så är det inte, den finns inte på annat sätt än en uthuggning i skogen, om ens det på vissa ställen. Vargen har inget att förtulla och inget pass så den kan ha tagit sig dit på samma sätt som Myskoxarna gjort från Norge. Den har – vandrat.



Och det som faktiskt är känt från den perioden är att det fanns en ensam vargtik i höjd med Värmland, fast på den norska sidan om gränsen. (Allt detta är det möjligt att läsa sig till om man har intresse av fakta.)



<em> ”Anders Bjärvall på Naturvårdsverket fick frågan i ett radioprogram jag hörde om just detta faktum att vargen tagit sig så långt söderut i landet utan att lämna några spår efter sig? Svaret han då lämnade var häpnadsväckande dåligt och styrkte mig ytterligare i min tro på att vargen är inplanterad. Han svarade nämligen att "vargen kan ju ha vandrat ner på sommaren när det inte är någon snö och då blir det ju inga spår." Jag trodde faktiskt inte mina öron när jag hörde det.” </em>



Att du tycker att det svaret är häpnadsväckande är rent ut sagt – häpnadsväckande. Även om vargen hade gått ner på vintern så är det långt ifrån säkert att någon skulle ha upptäckt dess spår. Sverige är ett av Europas mest glesbefolkade länder och det är inga svårigheter för vare sig djur eller människa att ta sig från ena väderstrecket till det andra utan att bli sedd. Möjligtvis undantaget skära elefanter.



<em> ”Precis som om vargen inte skulle äta och lämna rester av bytesdjur efter sig som någon skulle märka. Och varför skulle det inte bli någon tamdjursattack på får eller ren när ingen tror att det finns någon varg i markerna?” </em>



Enstaka vargar äter inte mer rådjur, älg, harar och annat än att kadaver kan ligga för evinnerlig tid utan att bli upptäckta av människan. Och skulle ett kadaver hittas så misstänker inte folk vargen eftersom ”det inte fanns varg” under den tid du talar om. Man skulle misstänkt Björn, Järv eller Lo.



<em> ”Ja detta är alltså min ståndpunkt i frågan och kommer så att förbli. Betänker man också att EU klubbade igenom sitt art - och habitatdirektiv 1992 så är det inte så svårt att lägga ihop två och två. Habitetskravet innebär att det åligger varje medlemsland att se till att de listade arterna i direktivet - däribland järv, lo, björn och varg, - uppnår och upprätthåller en gynnsam bevarandestatus. Så naturligtvis tog man sin chans att få in arten varg i vår fauna igen innan detta habitetskrav började gälla, för efter det så är det ju vår skyldighet att se till att stammen är livskraftig.” </em>



Jag inser motvilligt att du inte själv förstår riktigt vad du skriver. Den svenska EU-omröstningen skedde 1994 och vi blev medlemmar i EU 1995. Men redan på 80-talet planerades varg in i landet enligt dig, och orsaken var EU:s Habitatdirektiv 92/43/EEG som beslutades den 21 maj 1992. Då måste således de som planterat in vargen fått höra en röst från himlen, eller anlitat världens bästa spågumma för att kunna fatta rätt beslut.



<em> ”Nu tror alla vargälskare att jag är en typisk varghatare men så är nu inte fallet. Däremot så kan jag medge att jag känner en viss motvilja. Inte så konstigt tycker jag eftersom jag i många år jagat och därmed blivit bortskämd med att kunna släppa en hund utan att behöva frukta så mycket mer än att den skulle bli överkörd av en bil möjligtvis även om det är illa nog.” </em>



Du behöver nog inte bekymra dig så mycket över vad folk tror, problemet är snarare vad folk anser sig veta efter att ha läst din text. F.ö. kan jag bara tillägga att vargens släkting – tamhunden, inte bör få springa lös i skog och mark annat än då den har sin förare med sig och om denne har 100% pli på vovven.



<em> ”Men att hitta sin hund halvt uppäten väcker ju helt andra olustkänslor inom en och det tror jag nog att även den mest inbitne vargälskare också kan föreställa sig.” </em>



<em> ”Så ge vargfrågan lite tid. Jägarna kommer tids nog att ändra sina jaktformer och anpassa dem till att det finns varg i markerna. Men det kommer nog att ta en jägargeneration innan klagomålen helt försvinner. För då har vi en jägarkår som lärt sig jaga med varg i markerna, nu har vi en hel jägarkår som är rakt motsatt.” </em>



Jag har förstått att du applåderar högerregeringens lagstridiga beslut om vargjakt. Men det finns en orsak till att EU:s Habitatdirektiv 92/43/EEG av den 21 maj 1992 beslutades. Vargen är kraftigt utrotningshotad i Sverige, och den hör definitivt hemma i vår fauna. Att då fatta ett beslut om jakt på upp till 40 djur är ett brott mot habitatdirektivet, ett brott som du tycker är nödvändigt och bra.



Lyckligtvis finns det inte särskilt många partikamrater som håller med dig, snarare kan jag tycka att det är lite småtufft att du vågar gå ut och skriva den där texten. Men tror du att di ska slippa mothugg så har du fel. Att du dessutom bor i Lidköping gör det lite skojigt, har ni svåra problem med gråben där?



Jinge (som bor två kilometer norr om Vargberget)

2009-12-05 @ 08:26:20
URL: http://jinge.se
Postat av: Oven

Ja det är fortsatt dina spekulationer mot mina spekulationer Jinge. Jag har aldrig påstått mig sitta inne med facit utan som sagt gett uttryck för min personliga uppfattning och övertygelse.

Men vilken makt Sverige måste haft i EU redan innan vi kom med, om habitetskaravet tydligen (enl.dig) kom till p.g.a. den svenska vargstammen trots att vi då inte blev medlemmar förrän 95. Säg mig Jinge hur många år tror du det tog från första idé tills habitetskravet var färdigutarbetat och genomklubbat? Men du kanske inte så gärna svarar på frågor? Du svarade heller inte på om du låter andra sköta dödandet åt dig. Det är enklare att spekulera mot andras spekulationer. Att du påstår att jag stödjer allianspatraskets beslut om vargjakt Jinge vad är då det? Jo det är en rn spekulation helt utan substans! Jag tar överhuvudtaget inte ställning i den frågan annat än att de lagar och regler vi har skall gälla. Sen vet vi ju både du och jag att alliansen inte bryr sig så mycket om lagar och regler, tyvärr. Till skillnad från våra andra meningsutbyte här så sitter jag i denna fråga själv inne med svaret. Sen kan ju du naturligtvis välja att inte tro mig men då vet jag att du har fel. Och ditt påstående om att den svenska vargen skulle vara utrotningshotad??? Jag tror nog att de allra flesta håller med mig om att utvecklingen de senaste två årtiondena tyder på annat. Och hur mycket "svenskt" blod är det i den svenska vargstammen om den första tiken kom från Norge som du säger? Hur du nu vet det?

Till slut Jinge, det kanske inte är så stora problem med vargen i lidköpingstrakten idag men ibland kan man förutse ev. problem eller ta lärdom av andras erfarenheter. Då är bara frågan återigen vems erfarenheter man skall ta till sig? De som säger sig ha problem med vargen eller de som säger sig inte ha några problem alls?

2009-12-05 @ 14:39:50
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Jinge

"Men vilken makt Sverige måste haft i EU redan innan vi kom med, om habitetskaravet tydligen (enl.dig) kom till p.g.a. den svenska vargstammen trots att vi då inte blev medlemmar förrän 95"



Va??



Habitatdirektivet handlar bara om utrotningshotade arter och annat som måste skyddas. Canis lupus nämns i en bilaga som särskilt skyddsvärd i de länder som har små populationer. I länder med mycket varg skyddas den inte. Men i Sverige är den som bekant särskilt skyddsvärd pga inavel och få djur.



Jag störs av att inte kunna använda kursiv stil eller fet, finns det ngn hjälptext som visar hur?



Norgevargen har jag läst om i BRÅ-rapporten tror jag, den bör du läsa.



Att vargen är utrotningshotad är nämnt på tusentals ställen, men kommer det in en bunt ryska/finska vargar så löser det sig nog.

2009-12-05 @ 18:25:59
URL: http://jinge.se
Postat av: Jinge

Man kan läsa BRÅ rapporten ”Illegal jakt på stora rovdjur” Rapport 2007:22 Rapporten tar upp många av de saker som ofta sprids olika slags myter kring, bland annat att vargen är inplanterad som nog får anses vara den vanligaste skrönan om gråben.



Brå-forskarna belyser dessa myter på ett bra sätt, och de har verkligen lagt ner betydande kraft på ämnet. En annan sak som är slående är talet om att varglänen skulle vara negativa till Gråben. När man undersökt saken så visar det sig att folkflertalet är positiva till vargen, t.ex. värmlänningarna.



Sedan behandlas jägarkårens attityd till gråben, och man diskuterar oxo frågan varför jägarkåren är så negativ. Rapporten är på drygt 220 sidor och man har bland annat piffat upp den med lite deltagande forskning, forskare har varit med jaktlagen som observatörer och redovisar sina intryck.



Lättläst och saklig och jag gitter inte referera mer, men att du skulle få en och annan aha-upplevelse garanterar jag. Nu fick jag ett gratisexemplar, antagligen för att jag skulle skriva om rapporten: http://jinge.se/natur/brarapporten-om-illegal-jakt-pa-rovdjur.htm, men det är möjligt att alla får den gratis. Annars finns den säkerligen att tanka hem som PDF om man nöjer sig med att bara ha den i datorn.



2009-12-05 @ 19:00:24
URL: http://jinge.se
Postat av: Oven

Jag undrar om du ser på vägverkets "forskarrapport" ang. förbifart Sthlm med samma okritiska ögon som du gör på de ang. vargen?

Jag förväntar mig inget svar nu heller Jinge för det verkar du aldrig kunna leverera några.

2009-12-05 @ 19:15:43
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Jinge

Jag brukar försöka hålla mig till ett ämne i kommentarstrådarna... :-)

2009-12-05 @ 21:33:06
URL: http://jinge.se
Postat av: Oven

Självklart Jinge och jag menade heller inte att vi skulle byta ämne utan det var din inställning (eller olika inställning) till forskarrapporter jag ville ha svar på.

2009-12-05 @ 22:30:18
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Jinge

Ove: <em> ”Självklart Jinge och jag menade heller inte att vi skulle byta ämne utan det var din inställning (eller olika inställning) till forskarrapporter jag ville ha svar på.” </em>



Jag har ingen inställning till forskningsrapporter som jag inte läst. Och ”Förbifart Stockholm” har jag aldrig sett, även om jag hört en sådan rapport nämnas i något sammanhang. Men visst, jag har förståelse för att du vill avvika från ämnet, för man kritiska kommentarer både på den egna bloggen och på Lidköpingsnytt så svider det om de som kommenterar kan ämnet hyfsat.



Hävdar man att vargen inplanterades därför att man kände till att det skulle komma ett habitatdirektiv om tio år, i en union som inte Sverige var med i förrän efter tretton år, då kan man frestas att börja tala om Förbifart Stockholm istället. Det är mänskligt. Att stå med rumpan bar är aldrig kul. :-)

2009-12-06 @ 06:25:40
URL: http://jinge.se
Postat av: Oven

Ha, ha den var inte ens bra Jinge. Då skulle jag stå naken hela tiden i så fall med tanke på alla idiotiska borgarkommentarer jag får emot mig på Lidköpingsnytt. Läs istället vad jag skriver Jinge. Jag påstår inte att det är som jag tror men jag ger uttryck för min uppfattning i frågan. Rätt eller fel kommer vi troligen aldrig att få reda på men helt klart är att det även nu förekommer inplanteringar av vargar österifrån. Och att vi från att ha haft 0 vargar plötsligt har en hel drös radioförsedda samtidigt som man pratar avelsproblem ihop med en horribel statlig övervakning med lika horribla domar mot jägare för att statuera exempel är saker som påverkar starkt. Myndigheterna har helt klart haft en ordentlig strategi för att bygga upp en vargstam i landet. Återigen det är min övertygelse ingen absolut sanning som sagt. Men det viktigaste, även för dig är väl att vargen nu är här för att stanna oavsett vad vi tycker om det hela. Och du har fortfarande inte svarat på en enda fråga, hm.

2009-12-06 @ 08:47:14
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Jinge

Den med rumpan bar? :-)



Nej det kan inte vara ngn höjdare nu i december. Men jag rekommenderar faktiskt forskningsrapporten ifråga. Jag håller inte med dem i alla slutsatser, men det är svårt att ha en faktabaserad diskussion när inte alla har fakta. Och jag tror nog att BRÅ-rapporten innehåller väldans mycket fakta.



Vilka frågor har jag inte svarat på?

2009-12-06 @ 12:42:00
URL: http://jinge.se
Postat av: Oven

Du skrev "jag gillar inte att döda". Skall det uppfattas som att du har inga problem med att andra dödar åt dig eller är du vegetarian efter avslutad jägarkarriär?

Sen frågade jag dig hur lång tid du trodde att det kunde vara från första idé tills habitatet var färdigbehandlat och klubbat?

Även om att du generaliserar hela jägarkåren och om det är något vi brukar göra med andra grupper i samhället? Varför generalisera hela jägarkåren?

Men jag skall ta och läsa igenom BRÅ rapporten för det skadar aldrig att få fler infallsvinklar.

2009-12-06 @ 15:39:23
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Jinge

"Men jag skall ta och läsa igenom BRÅ rapporten för det skadar aldrig att få fler infallsvinklar."



Bra, berätta sedan vilka av dina förutfattade meningar som fått sig en knäck, och oxo i vilka avseenden dina åsikter stärkts.

2009-12-06 @ 21:23:44
URL: http://jinge.se
Postat av: Oven

Ja det var ju bra svar på mina frågor Jinge.

Jag lade ut en länk åt dig också så kan du läsa SNF:s Projekt Varg.

Tack för de uttömmande svaren!

2009-12-06 @ 22:19:19
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Calle Seleborg

Hittade den här debatten. Bra att du ger Jinge en omgång. Han stänger ju alla misshagliga kommentarer på sin egen blogg. Några uppgifter kring de första vargarna.

Kring 1980 fanns det kanske 25 vargar nere i Sydöstra Finland. Det fanns också ett okänt antal vargar i ingenmansland mot Ryssland, området mellan stängslet från Finska Viken till Ishavet och själva gränsen.

I slutet på sjuttiotalet dök de tre Trysilvargarna upp. 1982 födde två vargar en kull i Nyskoga i Värmland. 1991 stötte en ny hanne till. Ellesäter identifierade ytterligare en varg av östligt ursprung. På ett dussin år dök det alltså upp minst 7 vargar av östligt ursprung med uppkomst från den ryska gränsen. Sedan tog det 17 år innan en ny varg tog sig ned till vargbältet vilket Liberg betraktade som ett mirakel. Skillnaden är att nu finns det varg i hela Finland, inte bara vid ryska gränsen. Om detta var ett mirakel kan man fråga sig om inte Guds hand hade någon medhjälpare på 1980-talet och åren däromkring.

2010-01-07 @ 16:49:08
Postat av: Oven

Ja Jinges sätt att debattera borde vara ett skolexempel på en oseriös debattör. Att den mannen har några läsare överhuvudtaget är svårt att förstå. När han fick motargument (eller frågor) han inte ville (eller kunde) svara på så började han maila istället och tyckte synd om sig själv. Men han hade inget emot att använda sig av snyftargument i eget syfte. Patetsiskt.

2010-01-08 @ 00:06:32
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0