Populistiska "Centerfjollor".

Centern i Lidköping satsar hårt på populistiska utspel nu i samband med att skatteintäkterna minskar. När majoriteten vill spara 40 miljoner så är Centern där och hugger direkt när Gösslunda skola skall läggas ner. Centern vill inte vara med på denna besparing säger de, men utan att de presenterar några som helst egna förslag om vad och var de tänkt göra sina besparingar. Ändå har de tänkt sig spara dubbelt så mycket som majoriteten, 80 miljoner!
Det är lättsinnet som råder i detta parti tydligen eller möjligen maktbegäret som tagit överhanden över det sunda förnuftet. Alla chanser till populism för att komma till makten istället för att tydliggöra för väljarna vad deras egen politik och besparingar skulle bestå av. Ungefär som i riksdagsvalet 2006. Det är ju inte särskilt svårt att se vad som har hänt med alla uteblivna löften om arbetslinje, utanförskap, den svenska modellen med kollektivavtal etc etc. Ja man gick till och med emot sin egen regeringsförklaring ang. kärnkraften i ett försök att splittra oppositionen istället för att tala om för folk att vi faktiskt har elöverskott i landet. Varför gör man då inte det? Nej det ser ju illa ut att vi har överskott men ändå stigande priser på en "avreglerad" marknad. Nej då blev det populism i stället. I långa loppet tror jag ändå att folk är såpass kloka att de inser och genomskådar detta, även i Lidköping. Även om jag förstår och känner sympati med de som nu har sina barn i Gösslunda. Men när känslorna väl lagt sig så kanske det trots allt visar sig att barnen är jättenöjda med Stenhammarskolan, ingen vet ju det idag faktiskt. Men igen, jag tycker nog att beslutsunderlaget i sin helhet kunde redovisas för de drabbade, om det inte redan är gjort.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag är besviken på mitt sk parti. Var är kämpandet för välfärden? Det är klart att barnen får det bra i Stenhammar de är ju tvungna att anpassa sig och göra det bästa av situationen. Men frågan kvarstår hur kan ni gå med på att ens spara in på barn och skola? Varför inte lyfta frågan? Skära ner för barn, sjuka, gamla, som inte kan göra sin röst hörd. Jag trodde att det var detta vi kämpade för? Skyll inte på att det är någon annans fel. Jag blir ledsen och oerhört rädd när mitt sk parti håller på med pajkastning istället för att kämpa för ett bättre samhälle! Risken är att folk inte röstar alls och vad får vi in för partier då? sd kanske, låt inte det hända. Kämpa och gör oss stolta genom att visa att vår kommun i svåra tider inte sparar in på barn, sjuka, gamla utan att det är ditt resurserna går inte till en snygg fasad utåt.

2009-03-18 @ 23:02:49
Postat av: Oven

Kom ner på nästa medlemsmöte Jessica och lyft dina synpunkter. Har själv ingen aning om hur, varför eller med vilka motiv beslutet tagits. Men jag förlitar mig på att de som varit med haft ett fullgott beslutsunderlag. Men det är ju sådant vi skall diskutera på mötena. Vi ses på nästa medlemsmöte!

2009-03-18 @ 23:31:11
URL: http://ove.nordstrom.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0