Wanja och Strindberg.

Wanja Lundby-Wedin försvarar sig i en intervju i LO tidningen. Dagens Arbete har också publicerat artikeln som jag skulle vilja kalla "En dåres försvarstal" efter det kända verket. Wanja är säkert en jättesnäll och jättetrevlig kvinna men det är ju ändå inget som hjälper om man inte klarar att sköta en förtroendepost. Att hon sedan vägrar att inse hur långt från verkligheten hon är jämfört med de hon representerar underlättar ju knappast. Att man blir upprörd är lindrigt sagt. Publicerar artikeln här och även kommentaren jag skickade in efter att ha läst eländet.


LO-ordföranden: Jag tänker inte avgå

I en intervju i LO-Tidningen ångrar LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin att hon inte stod på sig tillräckligt mycket när styrelsen diskuterade den förre vd:ns pension. Men hon tänker inte avgå.

Wanja Lundby-Wedin hamnade i blåsväder i början av veckan då det blev känt att hon i sin egenskap av styrelseledamot i AMF Pension godkänt extra avsättningar till en redan hög pension till den förre vd:n Christer Elmehagen.

Många, även inom de egna LO-leden, har kritiserat henne och krävt hennes avgång.

I en intervju i LO-Tidningen tycker hon att hon inte stod på sig tillräckligt i AMF-styrelsen när avsättningarna på 770 000 kronor i månaden till Christer Elmehagens pension var uppe.

- Jag frågade hur det kunde bli så mycket pengar och fick förklaringen att det hänförde sig till gamla avtal, säger hon till LO-Tidningen. Jag accepterade den förklaring jag fick och ingen annan i styrelsen ställde några frågor.

Wanja Lundby-Wedin berättar också att hon inte tänker avgå och att ordförandena i LO-förbunden gett henne fortsatt stöd.

- Jag har fått ett förtroende från medlemmarna. Jag kan inte svika det förtroendet. Sen kan tv-kanaler och andra göra undersökningar och säga att det inte finns något förtroende för mig längre. Men det är LO-medlemmarna och deras valda representanter som ska säga det, säger hon till LO-Tidningen.

Hon berättar att hon sitter i fyra bolags styrelser:

- AFA Försäkring, Aftonbladet, Folksam och AMF Pension. Det är de enda uppdrag jag får arvode för. Sedan sitter jag i LO:s styrelse, nordiska, europeiska och internationella fackets styrelser.

- Jag har lämnat sex mindre betungande uppdrag. I övrigt sitter jag med i styrelser som möts en gång om året, ett par vilande styrelser samt Anna Lindhs minnesfond och Olof Palmes minnesfond.

Läs hela intervjun i LO-Tidningen.

JEANETTE HERULF 2009-03-27 © Dagens Arbete. Citera gärna, men ange källan.





Kommentarer

Postad av: Oven, 2009-03-27 18:35:19
Har hon ingen självinsikt? Missbrukar man en förtroendepost så kan man knappast hävda att man har förtroende från medlemmarna hela mandatperioden för att den sträcker sig till 2012. Det gäller att förvalta förtroendet, under hela mandatperioden. Dessutom skall hon aktivt arbeta mot för höga löner, pensionsvederlag och bonusar. Det kan man knappast säga att varken hon eller Erland Olausson gjort genom att bara acceptera en enkel förklaring. Inser ni inte detta? Att ordförandena i LO-förbunden ger henne fortsatt förtroende är väl för att ingen vågar kasta första stenen eftersom de är lika goda kålsupare allihop. Att tro att det faktumet innebär att hon då också har medlemmarnas förtroende är att missbruka både förtroendeställningen och den demokratiska processen. Det kokar på arbetsplatserna och har gjort i många år pga fackets och sossetoppens flathet i dessa frågor och det var säkert detta som också gav utslag i förra valet. Ska LO nu vinna valet åt borgarna nästa gång också genom detta strutsbeteende att bara stoppa ner huvudet i sanden och låtsas som ingenting har hänt? Det behöver rensas ordentligt inom LO verkar det som. LO har blivit borgarnas bästa vapen. Står det i stadgarna att detta är syftet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0