Århundradets FÖRETAGARE!

Ja vad annat kan man säga. Här är kvartalskapitalisternas raka motsats, eller hur!

"Vissa toppchefer köper lyxbilar för miljonbonusar.

Men Åke Persson i Hudiksvall delar i stället ut en halv miljard kronor i vinst till de anställda.

– Jag är redan mångmiljonär, varför ska inte de också bli det? Många av dem är ju smartare än mig."

 

Så står det i Aftonbladets artikel om detta föredöme till företagsledare. Tänk om det kunde finnas lite fler av hans kaliber, även om själva betygssystemet kan ifrågasättas. Läs artikeln här. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5897263.ab

Eller klicka på bilden.

"Kung" Åke


Kommentarer
Postat av: Ronny

Hej Ove



Låter nog fint men jag är inte säker på att stämningen på företaget blir alldeles komplikationsfri då man förväntas bedöma/värdera sina arbetskamrater och utifrån den bedömningen håva in eller "förlora" ett antal hundratusen kronor. Upplagt för tasksparkar blandat med ryggdunkningar för att uttrycka sig tydligt. Vi människor har en enastående förmåga att låta den normala personligheten likt en kameleont byta skepnad så fort det uppenbaras en möjlighet att göra en extra hacka. En uppfattning som jag till stor del bygger på egna upplevelser under många år av varierande men liknande system. Naturligtvis hoppas jag att mina farhågor kommer på skam men risken för konflikter i dagens egoistiska samhälle är stor..., tyvärr.

2009-10-05 @ 10:15:01
Postat av: Oven

Ja som jag skrev Ronny,"även om själva betygssystemet kan ifrågasättas." De kunde lika gärna delat vinstpengarna lika mellan alla anställda, det had ju varit att föredra.

Men just resonemanget som sådant att han redan är miljonär så varför skall inte de anställda också få bli det. Där är han unik mot alla andra girigbukar som innehar samma eller liknande positioner.

2009-10-05 @ 14:46:46
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Ronny

Hej igen Ove



Fint initiativ av en arbetsgivare som verkar uppskatta sina medarbetare om han bara inte lagt in detta idiotiska värderingskriterium. Vad jag menar är att han riskerar att förstöra hela den fina tanken och skapa ett problemföretag istället för att skapa lojala och fungerande medarbetare. Vet ingen hittills som klarat av att värdera varandra i en grupp utan att det skär sig. Dela på kakan efter arbetad tid så är problemet löst.

2009-10-05 @ 16:07:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0