Tack så länge det varade krisen.
Tidigare om åren så har man redan tidigt i oktober sett saltbilarna sprida sitt "gift" så fort temperaturen varit det allra minsta fallande. Har t.o.m. hamnat bakom saltbilen i ösregn och 5 plusgrader. Men i år har det varit skillnad. Trots att det vid ett flertal tillfällen varit minusgrader har jag inte sett någon saltbil, förrän idag. Kanske man kan "tacka" krisen för detta och att t.o.m. vägverket måste hålla igen lite på saltotyget för att spara pengar. Annars är det många märkliga turer kring vinterväglag och allt vad det innebär. På Lidköpingsnytt har dubbdäcken varit uppe till diskussion i samband med det idiotiska förslaget att kommunerna själva skall kunna införa dubbdäcksförbud inom vissa områden. Varför göra det enkelt för bilisterna? Det hade varit betydligt mer logiskt att införa ett dubbdäcksförbud i hela landet i så fall med start om 3-4 år för att naturligt fasa ut de dubbdäck som nyss sålts. Något annat som slår en är de debattörer som talar om att de dubbfria däcken är precis lika bra som de dubbade. Ändå ser man vilket kaos det blir i backpartier när blixthalkan sätter in, då syns skillnaden tydligt. Men dubbdäcksförbudet inom vissa områden skall ju vara motiverade av miljöskäl sägs det och det ligger säkert en del sanning i det. Men när det gäller alla tusentals ton salt som vräks ut då är inte längre några problem med miljön verkar det som. Dubbelmoralen vet som vanligt inga gränser. Ur led är tiden kanske man kan säga, både i ekonomin och i trafiken.
www.fotoakuten.se
Kommentarer
Trackback