Politikerbloggen inför borgarcensur!

Av allt att döma så tar tydligen högerkrafterna till alla till buds stående medel inför valet att styra medierna med förhoppning om att kunna lura väljarna till att lägga sin röst på dem. Igår fick jag två kommentarer strukna med motiveringen att de bedöms som olämpliga. Den ena var ett svar till en sign. som kallar sig "Jägarn" och där jag då anser hans kommentar i så fall minst lika olämplig som min egen.

Så här skrev han i en kommentar till en annan skribent:
"Socialliberal, detta påminner en hel del om de privilegier som facket fått av sosseriet. Facket håller i medlemmarnas inbetalningar till a-kassan vilket är en ren myndighetsutövning och borde snarast avskaffas. Detta privilegiet fick de bara för att kunna få in fler medlemmar och därmed mer pengar till partiet. Medlemmarnas inbetalningar är i det närmaste symboliska då skattebetalarna står för upp till 95 %."

Mitt svar löd:
Jägarn är tydligen inte medveten om att kassan var överfinansierad med 14 miljarder. Återigen skrönor och osanningar från högerkartellen eller dess anhängare.

Eftersom det då ansågs olämpligt så redigerade jag det till:
"Jägarn, A-kassan var redan 2006 överfinansierad med 3,6 miljarder. Efter Alliansens höjning av avgifterna och försämring av ersättningarna var den sedan överfinansierad med 14 miljarder. Detta har använts till att finansiera delar av jobbskatteavdraget som alltså vi själva och de arbetslösa då betalat, inte Borg och Reinfeldt."
Men inte heller detta föll alltså Politikerbloggen i smaken.

Mitt andra svar som bedömdes olämpligt var till sign. Per Albin som hade följande inlägg:
"Oven: Björklund klarar sig väl inte dåligt i den intervju du på ekot som du nämner, men en som gör det i samma programserie heter Peter Eriksson, kommer från Kalix och är språkrör för Miljöpartiet. Det virrvarr av motsägelser som där förekommer, är nog svårt för någon att överträffa. Här har du en person som definitivt inte är kvalificerad för någon ministerpost i en eventuell regering."

Varpå jag svarade:
"Allt är tydligen relativt i liberalismens namn. “Inte klarade sig dåligt”?
Kärnkraften där både han och Hägglund påstod med eftertryck i debatten att Sverige IDAG får hälften av sin el härifrån. Verkligheten visade sig vara 36% förra året och har varit lågt utnyttjad de senaste 5-6 åren. Då drog Björklund till med att vi får importera en massa kolkraft från Danmark istället och den “massa” kolkraften visade sig vara 3% förra året. Samma sak med arbetslösheten, eller antalet sysselsatta som högerkartellen numera talar om istället för arbetslöshet eller sysselsättningsgrad. Har nog aldrig hört en politiker stamma sig igenom ett helt program tidigare. “Inte klarade sig dåligt”. Det är tydligen helt accepterat i liberalismens namn idag att dess företrädare fritt får sprida skrönor och vara mer än vårdslösa med sanningen."

Efter redigering löd mitt svar istället:
"Allt är tydligen relativt i liberalismens namn. “Inte klarade sig dåligt”?
Kärnkraften där både han och Hägglund påstod med eftertryck i debatten att Sverige IDAG får hälften av sin el härifrån. Verkligheten visade sig vara 36% förra året och har varit lågt utnyttjad de senaste 5-6 åren. Då drog Björklund till med att vi får importera en massa kolkraft från Danmark istället och den “massa” kolkraften visade sig vara 3% förra året. Samma sak med arbetslösheten, eller antalet sysselsatta som Alliansen numera talar om istället för arbetslöshet eller sysselsättningsgrad. Har nog aldrig hört en politiker stamma sig igenom ett helt program tidigare. “Inte klarade sig dåligt”.

Vari det olämpliga i mina kommentarer skulle bestå jämfört med de andras kommentarer har åtminstone jag väldigt svårt att se? Andra skulle säkert påstå att jag är otroligt enögd och det kan så vara, men presenterar man faktasiffror är det väldigt märkligt att de bedöms som olämpliga tycker jag. Detta kanske säger mer om Politikerbloggen och vilken färdriktning de avser att slå inpå de månader som är kvar till valdagen. Det är min uppfattning av saken iaf.

Politikerbloggen sätter trovärdigheten ur spel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0