Glad gör ingen glad!

Lämnade hemmet 07,30 i morse och fortfarande var det inte plogat :-( men, men när jag kom hem igen vid tolvdraget så såg det faktiskt ut som om ngn planat till gatan lite och döm om min förvåning när jag en stund senare fick se traktorn komma och ploga igen. Det var ju långt ifrån perfekt blev jag varse när jag ytterligare en stund senare lämnade bostaden igen för mitt ordinarie arbete. Där han kört sista gången såg man iaf var bladet gått. Ikväll efter arbetets slut så var det sen faktiskt riktigt acceptabelt med Källbymått mätt.

Nåväl, på fm idag så var det kommunutbildning för nyvalda och en av de tjänstemän som presenterade sig där var "oraklet" Lars Glad som också är ansvarig för park-gata. Han innehar chefstjänsten i både Götene och Skara och för detta har han två löner som han får utbetalt till sitt konsultföretag vilket tydligen var en förutsättning för att han skulle ta jobbet. Annars hade han blivit av med sin pension från försvaret. (Det gäller att se om sitt hus när det ändå bara är skattebetalarna som står för fiolerna.) Denna konstruktion gick för övrigt Skaras starka S-kvinna Barbro Hassel till häftigt angrepp mot idag i NLT, med all rätt.

Denne Lars Glad talade alltså till oss nyvalda och ritade upp en standardpresentation (ett kryss på ett papper) där han "visade" att kommunerna (Götene oh Skara) skulle bli kundfocuserade. Mindre förvaltningstänk och mer decentralicering som han uttryckte sig. Det var det första jag reagerade på. Hans eget jobb går nämligen ut på att centralisera verksamheten genom att göra två kommuners förvaltningar till en enda. Ja Lars Glad fortsatte oförtrutet vidare med sitt kundfocus för att dessa skulle komma med på banan. Sen berättade han att han just utvärderat föregående vinter. Då blev det intressant tyckte jag så när han var klar ställde jag följande fråga och följdfråga till honom: -Du sa att du utvärderat föregående vinter och jag undrar då vilka slutsatser du kom till? Och när dessa slutsatser kan tänkas få något genomslag med tanke på att kunderna knappast ens kommer ut på banan nu?
Nu vet jag inte om Lars Glad hör dåligt eller om han är allmänt trög eller rentav förstod frågan men inte ville svara, för han började prata om kosten och städet och att de hade en bit kvar när det gällde kosten????????????
Sen var det tidsbrist så jag kunde inte ställa om frågan men jag hörde honom säga att det finns ingen anledning att ha städ i egen regi för det är både dyrt och ineffektivt. Då blev jag lindrigt sagt irriterad och den första tanken som kom upp var att den mannen skall inte jobba för Götene kommun! Vilka fakta har han bakom sig i ett sånt rent politiskt uttalande? Är det effektivt enligt honom om en skoltoalett städas på 30 sekunder? Så ser det nämligen ut när privata utförare tagit över städning på andra ställen. Är det kundfocus att toaletterna är dåligt städade?

Nej som ni förstår så var det ingen som blev glad åt denne Lars Glad! Typiskt borgarna att trassla in sig i en sån konstellation. Det finns en del att jobba med i kommunen som ni förstår.

Eftersom han var pensionerad officer så kom jag att tänka på en gammal historia angående intelligens. Förr mättes ju intelligensen i IQ, men numer mäts det i tär. Högst på skalan kommer Meter-tär, sedan Deci, Centi och längst ner på skalan kommer Mili-tär!  ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0