Haparanda - Villa, ett tränaransvar?

Fyra mål gjorda och och fyra insläppta efter 90 min mot Hammarby i fredags.
Idag fyra insläppta på 28 min mot Haparanda. Efter de inledande 28 min vann Villa matchen med 3 - 2, men vad hjälper det?
Frågan jag ställer mig är om tränarna verkligen klarar sin roll? Haparandas duglighet har synts genom hela serien och man har pressat samtliga topplag i jämna matcher.
Har då tränarna i Villa klarat sin uppgift att formera och förbereda laget på rätt sätt? Mitt svar är definitivt nej och jag hoppas verkligen att sportchefen nu visar att han klarar av sin uppgift och tar ett allvarligt snack med tränarna.
Det finns flera punkter man kritiskt kan granska.
Målsättning.
Spelidé.
Laguttagning.
Tre som jag tycker bärande punkter till varför Villa gått lite knackigare på andra halvan av serien.

Vad det gäller målsättningen så har Ari H. vid ett flertal tillfällen i media fått frågan om han tror på en topp fyra placering. Svaret har varit att målsättningen fortfarande är slutspel. Vilka signaler sänder detta till spelarna? Vill man nå månen så måste man sikta mot stjärnorna och det är elitverksamhet man håller på med. Spelarna verkar ju helt klart själva ha en topp fyra målsättning. Skall tränarna då ha en lägre målsättning?

Spelidén har vi nu hört till leda, en stark defensiv. Som jag ser det har detta eviga tjat om defensiven enbart lett till att Villa idag spelar med 7-8 man på egen planhalva och enbart spelar lyror. Den ende som bryter mönstret är Johan Andersson när han trampar på. Övriga kör till mittlinjen vänder hem och så kommer det en lyra från Fahlén. Fruktansvärt lättläst och monotont. I början av serien hade men en stark defensiv genom att hålla ihop laget och att hela laget var med upp. Då stog försvarslinjen vid mittlinjen, när såg vi det senast? Titta på dagens målfabrikation och vilka som spelade fram. 1-4, passning Pär Fahlén. 2-4 var ett hörnmål. 3-5, passning Martin Johansson. Och senast mot Hammarby kom kvitteringen efter ett långt utkast.

Till sist kan man ju också fundera lite över laguttagningen. Idag var inte Henke Larsson med. Varför? Henke är ju den som sett klart piggast ut de senaste matcherna och verkligen tillfört laget energi. Hur tänker ledningen? För mig som lekman är det totalt obegripligt! Och vad resultatet blev idag vet vi ju nu tyvärr.

Dags för en tränartimeout?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0