Mer kollektivtrafik, mer problem?

Framförallt MP är ju de som mest ivrar för en kraftigt utbyggd kollektivtrafik där vi helst skall välja buss eller tåg för att ta oss till bland annat våra arbeten. V har ju också en hel del av sådana här förslag. Men hur bra är det när man ser hur dåligt detta alternativ fungerar en vinter som denna? Folk vill ju verkligen veta att de kommer fram till sina arbeten och inte blir strandsatta på ngn station eller vid en hållplats i timtal. Att tro att dessa kollektiva lösningar skall kunna konkurrera med bilen tror jag inte är realistiskt. Däremot så skulle man kunna konkurrera med flyget och iallafall ersätta detta på vissa inrikeslinjer. Även flyget har ju problem med den väderlek som även tåget har problem med.
Men bilen som sagt, den tror jag inte går att ersätta med kollektiva lösningar utanför storstäderna. Ett förbud mot fossilbränslemotorer däremot, till ett visst årtal tror jag vore mer realistiskt för att få fram en miljömässigt hållbar politik när det gäller bilismen. Om jag inte missminner mig helt så fanns det en sådan motion på vår förra kongress och man kanske kan hoppas på att denna fråga väcks igen på årets kongress. Det vore definitivt något som skulle påverka utvecklingen i rätt riktning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0