De privata alternativen och valfrihet.

"Kinnekulletåget" som trafikerar sträckan mellan Hallsberg (Örebro) och Göteborg (via Herrljunga) har fått ofantligt mycket kritik denna vinter. Det började med att man körde med för få vagnar vilket resulterade i överfulla tåg med dålig passagerarkomfort som följd. Långt om länge fick man de nya tågen och då visade det sig att de inte klarar vinterklimatet, så det blev bussresor för passagerarna istället.
Det är det privata Arriva som driver linjen och tur är väl det för hade det varit SJ så hade nog kritiken utmynnat i en fullständig folkstorm med krav om att lägga ut driften på privata entrepenörer. Så saklig har alltså den tidigare kritiken varit när det gällde SJ. Men då vinklades det alltid som att det var det statliga ägandet som var den stora syndabocken. Precis som den egofixerade Mats Odell fortfarande hävdar. "Staten skall inte äga företag för det gör det privata näringslivet bättre."
Ja välkommen till Västra Götaland och Kinnekulletåget Odell så får du svart på vitt att så inte är fallet! Enda skillnaden är att man nu inte hör den ständiga Alliansklagokören om privatisering.

Lite av samma visa är det ju med den så kallade "valfriheten" och särskilt då inom vården. Det fantastiska "vårdval Stockholm" har ju visat sig bli ofantligt dyrt för stockholmarna. 20% har kostnaderna stigit med som en följd av att vårdcentralerna får pengar efter hur många besök man haft. Detta har resulterat i att tungt vårdkrävande patienter tas in i flera omgångar för att få ut så maximalt mycket pengar som möjligt. Samtidigt vill de fortsätta sänka skattena inom Alliansen. Vem skall då betala i slutändan? Antagligen blir det som i USA, privata försäkringsalternativ och så står vi där med svansen mellan benen när vi p.g.a. sjukdom får lägre ersättning, får betala högre skatt och antagligen inte har råd att betala sjukförsäkringspremien. Bra jobbat Alliansen, cynismen vet inga gränser hos er tydligen.

Morgondagens vårdtagare. De lär väl ha råd iallafall.


Kommentarer
Postat av: Mats

Jag vet att fakta inte brukar intressera dig när du väl spekulerat fram en alldeles egen verklighet.

Men jag tänkte ändå berätta för dig, och även dina läsare, hur det ligger till med ansvarsfördelningen på Kinnekulletåget.



Arriva

-ansvarar för drift och biljettförsäljning ombord.



Västtrafik

-sköter planering, marknadsföring, information, bokning, försäljning och taxa. Västtrafik äger eller hyr tågen, och hyr i sin tur ut dem till operatören.



Slutsatsen har du säkert redan klurat ut, även om du aldrig skulle erkänna det, att Arriva helt enkelt får finna sig i vilka, och hur många, tåg Västtrafik tilldelar dom.

Att alliansklagokören inte börjat sjunga i detta ärendet kanske beror på att du helt enkelt har FEL i ditt resonemang kring deras inställning.



Ha en fortsatt trevlig kväll.

/Mats

2010-01-18 @ 18:18:31
Postat av: Oven

Javisst är det fantastiskt med avreglering Mats??????

Men vad är det som är avregerat då egentligen Mats? Lokförare och direktbiljettförsäljning, vilken fantastisk kapitalistrevolution. Länge leve "nya" egot! Vari består Arrivas vinst?

2010-01-18 @ 21:31:59
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Mats

Arrivas affärsplan är jag inte ett dugg insatt i så din sista fråga kan jag självklart inte svara på. En kvalificerad gissning skulle väl vara att ett litet företag som Arriva har en betydligt mindre och flexiblare administration än jätten Västtrafik och kan därför hålla nere totalkostnaden, vilket såklart även isåfall håller nere kostnaden för Västtrafik (oss skattebetalare). Men detta är såklart bara spekulationer. Någon vinst måste ju både Västtrafik och Arriva göra iallafall, annars hade de nog inte skrivit avtal, eller?



Att lösningen Arriva/Västtrafik på Kinnekullebanan skulle vara nåt stort, revolutionärt genombrott med privata aktörer i tidigare offentlig verksamhet tycker inte jag heller, jag har heller aldrig påstått nåt sådant. Den enda jag hört det från är faktiskt du =)

2010-01-19 @ 08:38:05
Postat av: Oven

Vilken fantastisk samhällsbesparing då Mats! Förtjänsten för samhället skulle alltså vara att Arriva "kan vara" billigare än Västtrafik på att vända samma papper. Grattis till oss alla skattebetalare! Vilket klipp :-) För att inte tala om valfriheten vi fått på köpet. Nu måste vi välja Arriva istället för som tidigare SJ. Fantastiskt. Men vi får ju iaf välja :-(

2010-01-19 @ 09:15:22
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0