Okunskaper och lögner ang. vargjakten.

De oseriösa debattinslagen visar sig snabbt i debatten ang. vargjakten från en del individer. Det påstås att jägarna jagar vargarna med snöskoter tills de inte orkar springa mer etc etc. Felaktigheter som enbart visar hur förblindade av hat vissa människor tydligen är gentemot jägarkåren. Att jaga med hjälp av snöskoter innebär att man i så fall begår ett jaktbrott och är ingenting som tillåtits av myndigheterna. Däremot så är det tillåtet för jägarna att på vägar åka med snöskoter för att spåra av ett område. Ingenting som inte annars görs när det gäller ex. älgjakten, även om man då kör runt med bil för att leta efter ev. spår. Att man nu får använda skoter till detta beror väl troligen på snöläget och att många av dessa vägar ej är plogade. Vidare såg jag en debattör som påstod att: jägarna kanske använder skotern för att åka in i skogen och hämta en skjuten varg. So what! Är vargen död har jakten upphört och då är det tillåtet att använda motorfordon för att transportera ut nedlagt vilt. Jakten är över när villebrådet är nedlagt! Särskilt frapperande är det när man också påstår sig tidigare ha varit jägare och ändå visar sådan total okunskap. Kankse det är "hatet" som förblindar sinnena? Sansa er lite i debatten, har vargstammen gått från 0 vargar till över 200 djur så blir de inte utrotade för att det skjuts 25-30st. Om ett år är det troligen fler vargar än det var nu innan jakten började. Att påstå något annat torde vara kvalificerat struntprat!



Kommentarer
Postat av: Ronny Carlsson

Hej Ove



Eftersom jag inte är vare sig jägare, varghatare, vargförsvarare eller på annat sätt speciellt involverad i vargdebatten kanske jag ändå kan få ett ord med i laget. Oavsett om mitt intresse rör sig kring annat så har jag inte undgått att läsa och höra kommentarer och inlägg från "båda sidor" om man säger så. Att som lekman försöka bidra med kloka synpunkter är väl som att svära i kyrkan, antingen får jag skäll av prästen eller blir omklappad av den evige ateisten. Min fundering går i all enkelhet ut på att de flesta människor som omkommer eller skadas av djurrelaterade orsaker är väl beroende på den stora älgstammen. De flesta hundar som dör (utan naturlig orsak) är väl trafikdödade hundar? Bara som en liten fundering kring detta med olika djurs berättigande med avseende på kända riskfaktorer för både människor och djur.

Vet inte om detta tillför debatten nåt speciellt men ändå..., en liten enkel fundering från en amatör på området.

2010-01-02 @ 20:08:04
Postat av: Oven

Det jag reagerar på är den onyanserade debatten och den totala oviljan att försöka sätta sig in och försöka förstå dem problem jägarna säger sig uppleva. (Det är ändå ytterligare ett problem ovanpå de de redan hade. Dessutom kullkastas de jaktformer som under de senaste 100 åren bedrivits av jägarna.) Har själv upplevt detta här i bloggvärlden där inte ens argument publiceras o.s.v. En del är riktigt rabiata och man undrar om de är lika onyanserade i andra frågor också. Men läs "Projekt Varg" som SNF kom ut med 76 Ronny, jag har länk dit i ett tidigare inlägg. Man blir lätt övertygad om att vargen är inplanterad efter att ha tagit del av denna skrift. Och är det nu så så tycker jag det är för djävligt att man inte vågar stå för det. Annars har jag inget problem om myndigheterna bestämmer att det skall sättas ut varg för att få en stam, men som sagt det skall gå just till och det tror jag inte att det har gjort, tyvärr.

2010-01-03 @ 09:41:47
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0