Monas ras inte Monas fel.

Mona Sahlin får och har fått genom hela valrörelsen massor av kritik, skit och idiotiska kommentarer, och från alla håll dessutom. Att orka med detta som person är faktiskt beundransvärt och visar väl att hon trots allt besitter ledaregenskaper utöver det vanliga. Tyvärr så blir kritiken också personlig många ggr vilket gör att man undrar vad det är frågan om. Mona är säkerligen en jättetrevlig och bra person och som sagt då även en bra ledare.
Men ............
Hade hon haft ett fläckfritt förflutet utan några gamla skandaler så hade säkerligen sossarna gjort ett av sina bästa val 2010. Tyvärr är det ju inte så det förhåller sig och i alltför många av väljarnas ögon så var hon "bränd" redan långt innan hon blev partiledare. Kanske något för sossarnas valberedning att ta till sig till nästa gång det är dags för ett liknande val.
Annars så fortgår diskussionerna i medierna livligt efter valet och idag måste jag säga att jag blev positivt överraskad av Miljöpartisterna när de i sin presskonferens krävde att de ev. samtal Alliansen ville ha skulle hållas med samtliga av de Rödgröna partierna. En stark kontrast till den vindflöjelpolitik de förde efter valet 2002 (tror jag det var). Nu antar jag att de kommit till denna slutsats tillsammans med sina Rödgröna vänner och det var ett lysande drag mot Reinfeldt och Moderaternas sätt att försöka skuldbelägga Miljöpartiet för att inte vilja ta ansvar för Sverige som de ville ha det till. Det är inte ett parti som har ansvar, som Peter Eriksson sa, det är sju! Detta var en rejäl taskspark på Reinfeldt och precis vad han behövde. Nu är inte pianot så självspelande längre och då gäller det att han kan göra rätt för det "förtroende" han vill göra gällande att han har. Klarar han det?
Återigen måste jag säga att jag hoppas på ett nyval och då kanske med en sosseledare u.a. och kanske från Mariestad? Men det är förstås upp till deras parti att avgöra.
SSU'arna i Skåne höjde ju också sin röst idag och tyckte att partiet förlorat alltför mycket på sitt positionsflyttande mot mitten (högern min anm.) och tycker nu att partiet måste gå tillbaka till sina ideal. Ja det skulle de gjort för länge sen tycker jag och då hade vi kanske sluppit EU eländet här i landet också. Är det något som förflyttar positioner högerut så är det just EU. Ibland undrar man om sossarna verkligen läste igenom vad det var de lurade in svenska folket i när vi med fackets hjälp skrämdes till att rösta ja till EU medlemsskapet (dock ej undertecknad) eller var det kanske så att de hade en "deal" med storfinansen? Nu blåser iaf alla med i EU's högervindar vare sig de vill det eller inte. Tillbaka till sina ideal var det, vad skall man våga hoppas på då?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0