Nyval?

Alliansen tappade sin majoritet i riksdagen. Något jag tror bäddar för ett nyval. Nu försöker de lägga över ansvaret på MP när de inte längre klarar att regera på egen hand. Detta bör vara dödfött med de enorma skillnader Alliansen bidragit till under den senaste mandatperioden. De har kört sitt race helt utan hänsyn till närapå halva befolkningen. Klart att det straffar sig när det väl kommer till kritan. Högmod brukar det kallas och det går ofta före fall!
Vad som enl. mig själv nu borde ske är att Mona Sahlin avgår och att S får fram ett trovärdigt alternativ som folk känner förtroende för. Viktigt att det sker före ett ev. nyval. Alltför många röster har man hört sedan valet av henne som sagt att de skulle kunna tänka sig att rösta på sossarna men aldrig på Mona Sahlin. Detta har enl. min mening avgjort valet och jag skrev detta här på bloggen redan då.
Lyssnar man sedan till vad folk sagt på bussen så är det just detta plus bensinskattehöjningen som man varit negativa till.
Minns hur Alliansen gjorde i förra valrörelsen och ta lärdom. Då gick enskilda partier (M och KD) ut och sa att bensinskatten skulle minsann inte höjas, ja KD ville till och med sänka den. Sen höjde man det första man gjorde och detta hade folk nu glömt. Inte så ärligt men valvinnande helt klart.
Sen måste jag tyvärr rikta lite kritik mot Lars Ohly och hans agerande hos Sveriges Television. Att vägra gå in i sminkrummet bara för att Jimmie Åkesson satt där tror jag bara är dumt. Låt vara att man kan vara besviken över valresultatet, men oavsett vad man tycker om detta partis åsikter så är det ju just bara åsikter. Och olika åsikter måste ju respekteras även om man inte accepterar dem, men det är liksom en annan sak. Och inte tänker väl Lasse vägra gå in i plenisalen för att Åkesson nu kommer att finnas där? Nej naturligtvis inte. Det gäller ju att respektera vad väljarna valt oavsett. Sen kan jag förstå att man inte vill direkt samarbeta med dem. Men hur ställer man sig i riksdagen om det uppkommer en fråga och man skulle råka ha samma åsikt? Inte röstar man mot denna bara för att inte hålla med SD? Nej som sagt, nyval vore det enda rätta och då hoppas jag att S bytt partiledare innan dess!
Annars var det en del positiva valresultat lokalt. I Lidköping behåller S, V och MP sin majoritet och i Götene rasade KD kraftigt efter debaclet med Äventyrslandet. V ökade och tog ett ytterligare mandat, en fördubbling mot förra valet. GF är nu vågmästare och det kommer säkerligen att leda till en hel del förhandlingar om det uppkomna läget.


Kommentarer
Postat av: Pettersson

Hej Ove :-) Jag tycker personligen att Ohly gjorde helt rätt i att vägra gå in i samma sminkrum som Åkesson. En tydlig markering,inte nödvändigtvis av besvikelse över valförlusten utan en mycket tydlig markering till sina väljare. Nyval tror jag inte kommer då alliansen vägrar släppa den makt de redan har. Detta anser jag vara bra, nu får högern bekänna färg! Liera sig med gamla nynazister eller kanske lyckas de få över MP? Om nu MP skulle acceptera Reinfeldts invit så skulle de svika många av sina väljare. Men, ponera att MP som skulle bli alliansens näst största parti får posterna såsom: Vice statsminister? Miljöminister är väl en självklarhet? Socialförsäkringsminister? Dessa tre poster är i alla fall de jag skulle kräva om jag vore en miljöpartist :-)

2010-09-20 @ 05:28:12
Postat av: Oven

Klart att det var en markering Pettersson, men en markering under stark känslopåverkan som jag ser det. Samtidigt blir det ju en markering mot ett demokratiskt val och detta är knappast bra.Och som jag skrev, man måste ju ändå gå in i samma rum i Riksdagen. Annars är det ett intressant läge vad det gäller miljöpartiet och deras vara eller icke vara gällande Alliansen. Skulle de på ngt sätt godta ngn form av samarbete med Alliansen så är ju MP näst största parti i en sådan konstellation. Vart placerar det isf C, FP och KD? Tror dock det är en omöjlighet med den ångvältspolitik Alliansen kört. Hur skall de komma överens i kärnkraftsfrågan, bensinskatten o.s.v. Låsningarna går knappast att komma ifrån utan stora svek mot väljarkåren.Vem av dem vågar riskera det största tappet?

2010-09-20 @ 12:27:27
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: MG

Jag tycker att Ohly signalerade bristande respekt för Åkesson som person, och inte bara emot hans åsikter. Oavsett vad man tycker om en annan persons politiska ställningstaganden ska man fortfarande kunna agera professionellt och hålla en respektfull ton. Jag tappade förtroende för honom i och med den händelsen (hade annars röstat på V i andra hand efter MP).

Jag tror och hoppas att MP inte kommer att vilja samarbeta med alliansen då de står långt ifrån varandra just i miljöfrågorna.

2010-09-21 @ 11:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0