Den sjuka Alliansen!

Försämrade ersättningar och villkor i sjukförsäkringen är inte nog för Alliansen i sin iver att ”straffa” de som haft oturen att bli sjuka.

 

Nu vill man höja frikortsbeloppen också med 22%. Gränsen för öppenvård föreslås höjas från 900kr till 1100kr och för läkemedel från 1 800 kr till 2 200 kr. Detta är ovanpå de försämringar denna grupp redan fått.

Säga vad man vill men de är konsekventa inom Alliansen i sina ”bestraffningar”.

Jag och många med mig trodde nog att jobbskatteavdraget var den åtgärd som skulle göra det ”lönsammare att arbeta” enligt Alliansens s.k. arbetslinjespolitik.

Att sjuka skulle få försämringar både på inkomst och utgiftssidan var långt värre än jag ens kunde tänka mig.

 

Men inte heller detta är tillräckligt för Alliansen. Även småföretagarna har fått känna på Alliansen härjningar. För dessa ökade Alliansen antalet karensdagar till sju, så nu kan de inte ens nyttja den sjukförsäkring de betalar till. Antalet sjukskrivna egenföretagare har halverats sedan Alliansen genomförde åtgärden. De har dock inte blivit mindre sjuka. ”– Det innebär att jag fortsätter att jobba hur sjuk jag än är. Jag har inte möjlighet att vara hemma och vara obetalt sjuk”, säger en av dessa företagare.

Tidigare kunde egenföretagare välja att ha bara en karensdag i sjukförsäkringen, men kunde också välja fler. Skillnaden var att försäkringen blev dyrare med färre karensdagar.

Något som också en av oss anlitad artist vittnade om på torget i valrörelsen. ”- Vaknar jag en morgon utan röst och med halsont så kan jag inte jobba hur gärna jag än vill”, sa han. Därför betalade han också gärna den högre avgiften.

Hur Alliansen tänkt i frågan är omöjligt att ens försöka gissa sig till. Möjligen är det en av de utlovade åtgärderna för att förenkla regelverken för småföretagarna. Har man ingen möjlighet att nyttja sjukförsäkringen så blir det ju heller ingen administration kring detta.

Undra om det var så småföretagarna tänkt sig saken själva?

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0