IKEA!

Ikea och Ingvar Kamprad hamnde verkligen i fokus efter Uppdrag Gransknings program. Klart att de som alla andra storkoncerner skatteplanerar och "ser om sitt hus". Skattelagstiftningen har många kryphål även om det krävs expertis för att hitta dem.
Det jag tycker är lite synd är om IKEA får framskymta som ett skumraskbolag, och då i synnerhet Ingvar själv. Vem vet hur mycket han egentligen känner till om hur alla transaktioner sköts? Ja jag bryr mig inte om att skuldbelägga någon i en fråga jag inte kan något om, men jag måste säga att Ingvar Kamprad när man möter honom live imponerar. Mötte honom själv för ett par år sedan på IKEA Kållered där han gick runt med en del ur personalen och instruerade dem om vad jag antar var försälningsteknik och kundbemötande. Jag gick fram och frågade om han ställde upp på ett foto och han ställde upp direkt. Det var minsann ingen överlägsen mångmiljonär som inte brydde sig om annat än sina rikedomar. Han lämnade sin personal omedelbart, tog mig under armen och poserade. Dottern fick ta bilden och jag imponerades faktiskt av att en av världens rikaste överhuvudtaget brydde sig om en "vanlig" kund som en annan. Om sedan IKEA elller Ingvar utnyttjar de kryphål som finns i vårt kapitalistiska system för att maximera sina vinster kan man ju knappast klandra honom för så länge de håller sig inom lagens ramar. Det är ju systemet som felar, knappast Ingvar. Ja nu kanske jag har "svurit i kyrkan" enl. somliga men jag står för det jag skriver.
Däremot så blir jag närmast full i skratt när jag läser på "liberale Pär's blogg att han tycker det är synd om Ingvar Kamprad när man jagar honom om skatter p.g.a. att liberala Pär tycker att IKEA ordnat så mycket inkomster och reklam till staten ändå. Hur man kan föra ett resonemang på det  sättet övergår mitt förstånd. Skall man helt enkelt befrias från skatt när ngn anser att man ändå gjort så mycket samhällsnyttigt så mer behövs inte? Och vem eller vilka skall i så fall avgöra det? Liberala Pär och hans kompisar kanske.

Jag gillar iaf Ingvar!


Kommentarer
Postat av: Ronny

Ja du Ove, nu börjar jag nästan bli lite orolig. Trodde inte att det gick att "köpa" dig så enkelt men tydligen lyckades Kamprad med det. Fortsättningsvis får vi väl hoppas att du inte går arm i arm med fler pengapotentater för då är din ideologiska tanke i fara. Var på din vakt när nån vill hålla dig under armen i fortsättningen, inte lätt att veta vad avsikten är. (Skrivet med glimten i ögat, bara så du vet).

2011-01-29 @ 09:13:50
Postat av: Jörgen Larsson

Vad lika ni är!! Fick lite nationalteater i huvudet nu. Du vet, staten och kapitalet! Lite skruvat hamnar vi i vänstern och kapitalet osv.……

2011-01-30 @ 22:33:43
Postat av: Oven

Man är ju inte mer än människa ;-)

2011-01-30 @ 23:44:14
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Jörgen Larsson

Och det, Ove, är det bästa av alltihop!!!

2011-01-31 @ 22:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0