Från två till noll kommunalråd på ett halvår!

När Socialdemokraterna i Götene valde att ensidigt spräcka den efter valet styrande majoriteten vid årskiftet och istället bilda majoritet tillsammans med Allianspartierna plus MP så basunerades det ut vitt och brett att nu skulle Götene ha två kommunalråd och inget oppositionsråd. Efter en del turbulens därefter då den "nya" majoriteten försökt att med olagliga val utesluta den övriga oppositionen från det demokratiska arbetet så blev situationen allt märkligare i fullmäktige.
Detta föranledde undertecknad att ställa en del frågor till kommunalråden och då blev svaret helt plötsligt att det inte fanns och aldrig funnits två kommunalråd. Allt var fel som stått i tidningarna menade Kenth Selmosson.
Vid det efterföljande fullmäktigemötet följde jag upp mina frågor och då lät det helt plötsligt som så att det inte hade varit fel som stod i tidningarna, tanken hade varit att det skulle bli så men p.g.a. de olagliga valen som förvaltningsrätten stoppade så blev det inte så.
Även Ann-Marie Widegren sa att hon aldrig varit kommunalråd och då jag visade att det faktiskt stod på Moderaternas hemsida att hon var kommunalråd så var det fel sa hon. Detta skulle nu vara tillrättat. Att hon fick min interpellation i förtid och därefter försökt gömma frågan nämnde hon däremot inte.
Någon information om alla nya förhållandena som helt plötsligt uppdagats har aldrig givits till varken oss eller väljarna.

Idag så hörde jag lite på Radio Kinnekulle och deras turistinformationsprogram. Här medverkade också kommunalrådet(?) Kenth Selmosson. Och när han titulerades just kommunalråd och fick frågan om det var den rätta titeln så svarade han faktiskt att den titeln finns inte längre. det heter enbart kommunstyrelsens ordförande. Detta är en riktig beskrivning och så vitt jag kan förstå är det en journalist som informerat honom om detta. Tänk vad många titelfel den nya majoriteten slängt omkring sig under detta senaste halvår. Och var fick då Moderaterna idén ifrån att titulera Widegren kommunalråd? Hon är ju enbart kommunstyrelsens andre vice ordförande???????????? Ja så kan det gå när inte haspen är på!

Härhemma har vi ikväll avnjutit en av sommarens höjdpunkter. Nystekt färsk abborre. Det är en årligen återkommande och lika uppskattad tradition. Man är lyckligt lottad som bor nära en sjö, även om avståndet dit ökar för snart sagt varje år. För bara några år sedan så hade jag exakt 1100 meter från bostaden ner till hamnen och båten. P.g.a. samhällets stora industris utveckling så har detta avstånd sakta men säkert ökat och nu planerar man att helt stänga av den stora ner och genomfarten i samhället. Idag mätte jag upp avståndet ner till hamnen via den nya vägen. Det var istället 3,6 km. Jag vet inte vad som räknas som sjönära men helt klart så bor jag allt mindre och mindre sjönära för varje år.
De nya villaområden som växer upp däremot bor istället i stort sett strandnära. Men varför bry sig om bekvämligheten för äldre kommuninvånare när det genom attraktiva lägen hela tiden gäller att istället locka in nya.
Nej det blir nog till att börja tänka på att hitta något boende på någon annan plats inom några år, kanske t.o.m byta kommun då för att tillhöra en prioriterad ditlockad skara kanske? Det är mer än en gång per dag man undrar hur det egentligen fungerar i skallen på planerarna? Det enda argument jag hört beträffande vår ökande otillgänglighet till sjön är att det är mer miljövänligt om vi cylklar till sjön istället. Nu är det ju bara som så att skall man ha med sig alla grejor också så tarvar det en bilresa. Men de "tänkte väl inte på det"!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0