G-I (S), administratören/förvaltaren. del2

Gert-Inge Andersson (S) ville inte svara offentligt!

 

Jag fick ett mailsvar av Gert-Inge Andersson på mina frågor ang. regiondirektörslönen och den anställning som han ansvarat för. Då jag bad honom svara offentligt istället fick jag följande svar tillbaka: ”Du har fått ett svar och det svaret står jag för.

Så jag får väl försöka besvara mina frågor själv med ledning av Gert-Inges mail.

 

  • På vilket sätt har du agerat i denna fråga för att motverka att klyftorna ökar?

Svar: Som regionstyrelsen ordförande tar jag självklart på mig mitt ansvar och för min del känns det som en mycket bra rekrytering.

 

  • Det brukar hänvisas till det stora ansvaret som ledande befattningar likt denna har, när man talar om de höga lönenivåerna. På vilket sätt har detta ansvar ökat motsvarande de 30 000 kronor per månad som Lodin nu får utöver vad den tidigare regiondirektören hade?

 

Svar: Skillnaden beror till största delen i att Johan har haft extra pensioninbetalningar utöver lön.

Detta innebär att Johan haft 140 000 tusen i månaden och Ann-Sofie får 170 000 så blir skillnaden 15 000.

 

  • Och om detta högt värderade ansvar motsvarar den höga lönenivån, varför får hon då 3 miljoner om hon inte tagit sitt ansvar och blir uppsagd?

 

Svar: Vi får ibland laga efter läge och det känns ibland svårt för en socialdemokrat.

 

  • Ni inom (S) vill ju bilda en ny stor-region med Värmland. Då ökar ju regiondirektörens ansvar i så fall ytterligare. Vad uppskattar du Gert-Inge att det utökade ansvaret i så fall skulle innebära i ytterligare lönehöjning?

 

Svar: Jag vill till dig framföra att den nya regiondirektören är högste chef för ca 50 000 tusen medarbetare och skall tillse att vi skattebetalare får valuta för våra skattepengar och har en service och effektivinriktad organisaton.Omsättningen är ca 46 miljarder.

 

  • Eller är det så att det enbart är marknadsspekulation som bestämmer lönen på det sätt du nu rekryterat?

 

Svar: Både Stockholms läns landsting och region Skånes direktörer har högre lön än vad vi givit.

 

  • Hur stor del av regiondirektörslönen betingar i så fall just själva arbetsinsatsen om man delar upp lönen i tre beståndsdelar. Arbete x kr, ansvar x kr, marknadsspekulation x kr? Kan du redogöra för det?

 

Svar: Som jag skrivit så kan både du och jag dela uppfattningen och funderingen vad är en rimlig lön.För mig gör bl.a undersköterskorna ett jättejobb men de vill också ha en bra högste ledare som lyssnar och det kostar.

 

  • Hur tänker du själv som arbetarrepresentant när du istället för att arbeta för minskade klyftor i samhället medverkar till att öka dem?

 

Svar: Eftersom jag liksom du har synpunkter på hur stora löner vi kan ha för våra högsta chefer så ställde jag frågan hur mycket dyrare blir det med vår nya regiondirektör jämfört med den gamla.

 

  • Har du överhuvudtaget försökt rekrytera internt inom den dugliga tjänstemannakår som redan finns inom regionen? Detta hade i så fall kunnat medverka till att minska klyftorna istället för att öka dem.

 

Svar: Hon var mycket intresserad av jobbet men ville inte gå ner i lön.

 

  • Vi som står i solsken måste hålla ett paraply över den som står i ösregn, sa Håkan Juholt.
    Vilken innebörd har detta uttryck för dig Gert-Inge, i praktiken?

 

Svar: Som jag skrivit så kan både du och jag dela uppfattningen och funderingen vad är en rimlig lön.

 

Detta är de svar jag kan jag kan få fram genom att direkt klippa ur Gert-Inges mail. Själv tycker jag att de lämnar mycket i övrigt att önska men kanske det kan ge väljarna en vink om hur den politiska ledningen ser på frågan. Gert-Inge tyckte ju själv som sagt att jag fått ett svar och att han stod för det svaret.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0