G-I (S), administratören/förvaltaren. del3

Bifogar nedan de första delarna av mailkonversationen med regionrådet Gert-Inge Andersson (S) ang. regiondirektörslönen. Jag spaltar upp Gert-Inges svar och bryter in med egna kommentarer.

Hej Gert-Inge.
Med anledning av din rekrytering av ny regiondirektör har jag ställt ett antal frågor till dig i bifogade fil. Denna är även insänd till web tidningen Lidköpingsnytt (lidkopingsnytt.nu). Jag hoppas att du har bra svar.
Mvh
Ove Nordström Vänsterpartiet Götene

Bifogad fil: Min debattartikel

 

Hej Ove !

 

Först vill jag uttrycka mig lite milt genom att ha den åsikten att jag har svårt för din ton i mailet till mig.

 

Min kommentar: Han börjar med lite klassisk härskarteknik.

 

Som du vet eller inte vet så är det regionstyrelsen som anställer regiondirektören inte jag enbart.

Detta är den enda tjänsten som vi politiker tillsätter sedan sker alla tillsättningar av regiondirektören eller på dennes delegation.

Tillsättningen går till på följande sätt.

En grupp från arbetsgivarna den har utgjorts av mig och Jonny Magnusson och personaldirektören.

Den andra gruppen av fackliga företrädare.

Dessutom har jag informerat gruppledarna.

Hela tillsättningen har varit väl förankrad och grupperna helt överens om den person vi tillsatt.

Som regionstyrelsen ordförande tar jag självklart på mig mitt ansvar och för min del känns det som en mycket bra rekrytering.

 

Min kommentar: Först så kan jag bara säga att jag har aldrig ifrågasatt personen, det var den orimliga lönen jag ifrågasatte. Vidare så börjar Gert-Inge med att flytta ansvarsfrågan från sin egen person. Men Johny Magnusson är Moderat och således inte för minskade klyftor i samhället. Ser Gert-Inge detta som en förmildrande omständighet för sig själv?

 

Eftersom jag liksom du har synpunkter på hur stora löner vi kan ha för våra högsta chefer så ställde jag frågan hur mycket dyrare blir det med vår nya regiondirektör jämfört med den gamla.

Hon var mycket intresserad av jobbet men ville inte gå ner i lön.

 

Min kommentar: Var detta allt regionrådet klarade att åstadkomma för att försöka minska klyftorna i samhället?

 

15 000 tusen kronor var svaret.

Skillnaden beror till största delen i att Johan har haft extra pensioninbetalningar utöver lön.

Detta innebär att Johan haft 140 000 tusen i månaden och Ann-Sofie får 170 000 så blir skillnaden 15 000.Självklart är du och jag överens om att det är oerhört hög lön.

Även dessa siffror är redovisade för berörda parter.

 

Min kommentar: I vilka andra sammanhang blandar man ihop grundlön med andra ersättningar? Det skiljer 30 000 kr på grundlönen.

 

Jag vill till dig framföra att den nya regiondirektören är högste chef för ca 50 000 tusen medarbetare och skall tillse att vi skattebetalare får valuta för våra skattepengar och har en service och effektivinriktad organisaton.Omsättningen är ca 46 miljarder.

Vi har fått en bra regiondirektör.

 

Min kommentar: Statsministern har hela AB Sverige under sig men ändå ca 40 000 kr/mån mindre i lön. Båda är dessutom skattefinansierade.

 

Till slut har vi samma funderingar på hur mycket lön som kan vara rimligt och vi kan säkert vara överens om att det är viktigt att få en bra chef som kan stimulera våra medarbetare till att fortsätta ge en bra service till våra invånare.

 

Min kommentar: Hur många undersköterskor träffar ens denna regiondirektör i sin stimulansiver?

 

Du har också synpunkter på att jag uttryckt att det är en marknadsmässig lön och det är det,både Stockholms läns landsting och region Skånes direktörer har högre lön än vad vi givit.

 

Min kommentar: Varför hänvisar han enbart till de regioner som har högre löneläge? Marknaden består även av ett antal regioner med lägre löneläge. Varför hänvisar han inte till dem?

 

Som jag skrivit så kan både du och jag dela uppfattningen och funderingen vad är en rimlig lön.För mig gör bl.a undersköterskorna ett jättejobb men de vill också ha en bra högste ledare som lyssnar och det kostar.

 

Min kommentar: Detta är svammel rakt ut i luften! Vilka undersköterskor skulle Gert-Inge ha inhämtat denna information från?

 

Du och jag har säkert del gemensamt vad gäller dessa frågor men jag tillsammans med andra har ansvaret att rekrytera en god ledare och vi får ibland laga efter läge och det känns ibland svårt för en socialdemokrat men som sagt vi är beroende av goda ledare i vår verksamhet

 

Min kommentar: "Att laga efter läge" är raka motsatsen till vad S säger sig vilja åstadkomma när de påstår att de vill minska klyftorna i samhället. Att enbart laga efter läge innebär faktiskt att man accepterat de orättvisor som fortgår!

Dravlet om bra ledare är ju inget annat än ett rent antagande från Gert-Inge, det finns inget som motsäger att man inte kunnat få en lika bra eller kanske ännu bättre för en billigare penning. Men försöker man aldrig så får man heller aldrig några svar, men det kanske var bekvämast i det här fallet?

 

 

Hälsningar

Gert-Inge

 

Så långt redovisar jag detta mailutbyte idag. I morgon återkommer jag med de sista mailen och min förklaring till rubriken!

Som ni märker så besvarade han aldrig frågan ang. Juholts uttalande: "Vi som står i solsken måste hålla ett paraply över den som står i ösregnet" och vad detta betyder för Gert-Inge i praktiken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0