Ungdomarnas (o)tur att utförsäkras!

Folkpartiet vill nu avskaffa aktivitetsersättningen för unga. Troligen kommer detta att leda till att även ungdomar fortsättningsvis kommer att utförsäkras och ställas helt utan ersättning. Det är för många som går utan aktivitet säger Johan Pehrsson (FP) men får ersättning ändå.
Föga förvånande så är då Alliansens recept att man skall ta ifrån dessa ersättningen. Något som faller väl ut med deras strävan att sänka lönenivåerna i Sverige.
Varför ställer de inte krav på sig själva istället och att myndigheterna skall vara skyldiga att ordna en aktivitet till de som av en eller annan anledning uppbär denna ersättning? Det är ju faktiskt vad som står i vår grundlag, nämligen regeringsformen. Där står det i 1kap 2§ att: Särskilt ska det allmänna trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet och för goda förutsättningar för hälsa.
På vilket sätt uppfyller Folkpartiets förslag vad som sägs i grundlagen?
På inget sätt svarar jag, precis som med alla övriga förslag som denna cyniska Allians genodrivit i sin rasering av trygghetssystemen.
Jag undrar när folk skall inse detta och ställa krav på att grundlagens villkor skall uppfyllas!

Skönt iaf att sommarvädret kom tillbaka idag, om än tre dagar för sent. En så fantastiskt fin kväll som det var i kväll är precis vad man längtat efter ett tag nu. Sjön låg blank och luften var ljummen, men jag blev utan nöjet att få ta en kall öl att njuta med i skymningen.
Anledning, Måndagsklubben! Så det blir istället att agera chaufför åt dottern som är ute och svänger sina "lurviga". Fast det är ju förstås en anledning som är väl så bra som någon annan.
Frågade faktiskt lite fint idag om det var ok om jag dök upp med ett par vänner för att ta en öl. Det var det inte!
Senare fick jag se att andras barn är betydligt mer toleranta än vad min dotter är mot mig, det kom det bildbevis på av.....? Ja just det, min dotter.

Ja som ni säkert förstår så är ju detta andra stycke skrivet med glimten i ögat, så det får ni ta med en nypa salt. Men en underbar sommarkväll har det varit och man får hoppas för alla arbetskamraters skull som nu gått på semester att detta väder håller i sig.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0