Märkliga besked i fullmäktige!

I januari gick S i Götene ut i pressen med att de brutit den sittande majoriteten eftersom de inte ansåg sig kunna samarbeta med det lokala partiet Götenes Framtid (GF). Den verkliga orsaken kan nog stavas skandalprojektet Medeltiden Värld. Samma månad presenterade man en ny majoritet mellan S, M, FP, C, KD och MP. Detta gick man också ut med stort i pressen och även på kommunens hemsida så presenterades denna nyhet.
Man skulle ha två heltidsarvoderade kommunalråd och utökade också med en arvodering på 20% till kommunstyrelsens förste vice ordförande.
Sen försökte man kuppa igenom ett antal omval i styrelsen och nämnderna. Här gick de dock bet då GF i samband med valen yrkade på proportionella val. Detta stöddes naturligtvis av övriga partier utanför den nya majoriteten vilka annars alla varit helt utanför allt politiskt arbete förutom själva fullmäktige. Eftersom det var orimligt tidskrävande med proportionella val så begärde den nya majoriteten ajournering av fullmäktige från måndag till onsdag och däremellan på tisdagen hade valnämndens presidie gjort upp med GF om vilka platser de skulle få enl. proportionell beräkning. Man besvärade sig inte ens med att kalla samman hela valnämnden där alla partier ingår till ett så viktigt ärende. Sen genomförde man dessa val under onsdagens fullmäktige. Detta var den 19 januari.
Dessa val överklagade vi från Vänsterpartiet med anledning av en prejudicerande dom från Malung Sälen där ett liknande omval skett. Detta omval ansågs av högsta instans vara olagligt och vi presenterade också denna dom för våra "dåvarande" båda kommunalråd innan vi överklagade för att de skulle få möjlighet att själva dra tillbaka sina omval. Det gjordes dock ej, varför vår överklagan lämnades in och bifölls av förvaltningsrätten.
Härmed gällde de val som gjordes efter höstens val och då var GF's Anders Månsson ks förste vice ordförande och borde därmed efter vad den nya majoriteten gett uttryck för i pressen och på kommunens hemsida vara arvoderad med 20%.
Då saker och ting emellertid verkat något besynnerliga allteftersom tiden gått så ställde jag en interpellation om den politiska organisationen under förrförra fullmäktige till kommunalråden. Ann Marie Widegren (M) var dock inte närvarande så Kent Selmosson (S) svarade. Döm om min förvåning när han helt plötsligt påstod att det fanns bara ett kommunalråd. Det jag läst i tidningarna var fel enl. Selmosson. Jaha tänkte jag så jag ringde upp NLT och frågade vad de möjligtvis kunde missuppfattat av Selmossons uttalande, som löd:" - Den nya organisationen innebär bland annat att vi kommunalråd får olika ansvarsområden."
Nja sa reportern jag hörde ju det men jag ville inte göra någon sak av det, de brukar ju skylla på oss.
Någon dementi har heller aldrig kommit från "kommunalråden".
Härav så skrev jag två nya interpellationer till det senaste fullmäktigemötet.
Den första ställde jag till Ann Marie Widegren där jag helt enkelt frågade om hon var kommunalråd?
Nej blev svaret, hon var inte kommunalråd och det fanns ej heller någon blocköverskridande majoritet sa Widegren. De hade endast ett samarbete kring budgeten.
Ytterligare oklarheter alltså. Dessutom så presenterades Widegren som kommunalråd på Moderaternas egen hemsida vilket jag också upplyste henne om.
Detta var fel sa hon då och hon hade sagt tiil om rättning, så nu står det inte längre heller på Moderaternas hemsida att hon är kommunalråd, enbart ks andre vice ordförande. Man kan undra vem som gav dem informationen att Widegren var kommunalråd? Inte sitter väl web-ansvariga Moderater och gissar och hittar på själva? Dessutom var det endast att Widegren var kommunalråd som var den enda felaktiga informationen på sidan. Naturligtvis så kollade Widegren upp saken när hon läst min interpellation och gick in och begärde ändring. Men då hade jag redan gjort en utskrift.
Nåväl, nästa interpellation ställde jag följdaktligen till det numera enda kvarvarande kommunalrådet Kenth Selmosson (S). Nu gällde det återigen den kommunala organisationen och jag frågade vem som innehar vilka tjänster (titlar) och vem eller vilka som är arvoderade, respektive avlönade och hur mycket i förekommande fall i den politiska ledningen.
Här började Selmosson raljera och läste upp arvoderingar långt utöver vad jag frågat om. Sen frågade han om jag var nöjd eller om vi skulle lägga ytterligare tid och pengar på detta. Pengarna var tydligen inte lika viktiga när de gjorde sina olagliga omval, men det brydde jag mig inte om att ta upp då det var ointressant för frågeställningen. Det vore ju att sjunka till kommunalrådsnivå, iaf med Götenes mått mätt.
Hur som helst så frågade jag då varför det stod på kommunens hemsida om de båda arvoderade kommunalråden och den utökade arvoderingen med 20%.
Varför det var fel på hemsidan visste ju inte Selmosson men han skulle ta upp detta direkt morgonen därpå så att detta rättades till.
Vad jag velat ha fram var varför inte den politiska ledningen gått ut och informerat på kommunens hemsida om alla de nya förhållanden som tycks råda nu jämfört med den nyhetsinformation som tidigare lämnats. Nu har det minsann inte varit några presskonferenser och Selmossons enda svar ang. den 20% iga arvoderingen och att den inte fanns, berodde på de förhållanden som blev efter att omvalen ogiltigförklarats. Tydligen ville man inte ha kvar denna arvodering då när det var GFś Anders Månsson som helt plötsligt var ks förste vice ordförande.
Ja det kommer att finnas anledning att komma tillbaka med fler interpellationer i detta ärende,men jag tycker att det liknar rena Grönköping och inte det högsta kommunala demokratiska organet.

Min tredje interpellation skall jag försöka hinna med att skriva lite om i morgon.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0