Finansiella transaktionsskatter, nej tack!

Finansiella transaktionsskatter typ Tobinskatt diskuteras allt flitigare med anledning av att t.o.m. EU länderna lyft frågan när de insett avarterna av sin egen förebild "de fria marknadskrafterna".
Skatter i all ära men jag jag misstror faktiskt hela konceptet när det föreslås av marknadskrafternas egna förespråkare. Vill de ha skatter så är det enbart för att de vet att de då kan hitta kryphål och att de genom krångliga finansiella transaktioner gör det snart sagt omöjligt för myndigheterna att utreda och kunna leda till åtal.
En enligt mig betydligt säkrare väg att gå vore att sätta transfereringstider på alla transaktioner när det handlar om värdepappershandel eller valutaspekulation.
Det har förvånat mig många ggr tidigare att valutaspekulation aldrig har lett till åtal för brott mot rikets säkerhet? Att spekulera sönder ett lands valuta är ju just detta och ingenting annat.
Så verka för transaktionstider på minst en vecka, men helst en månad för att få ett slut på allt kortsiktigt profittänk en gång för alla!
Det skulle hela landet må bra av.

En lydig kapitalist är en lycklig kapitalist!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0